در یک سیستم اقتصادی که عامل کار فراوان و ارزان و در مقابل سرمایه کمیاب است بدون شک تمایل به انتخاب تکنیک کار بر وجود دارد . یک بنگاه زمانی به وجود می آید که یک نفر یا گروهی از افراد تصمیم به تولید کالا یا خدماتی می گیرند که برای آن کالا یا خدمات تقاضای از بیرون می بینند . در اکثر موارد بنگاه ها برای کسب سود ایجاد می شوند آنها به تولید می پردازند چون می توانند تولیدات خود را به ارزش بیشتری از هزینه تولید بفروش برسانند اما در این میان بین بنگاه هایی که سود کسب می کنند نیز تفاوتهای مهمی وجود دارد . این تفاوتها متأثر از عملکرد درونی آنها ، نحوه رقابت با بنگاه های دیگر ، تعداد بنگاه های تولید کننده یک کالا، اندازه بنگاه ها در رابطه بیرونی بنگاه ها با یکدیگر می باشند.
کتاب اقتصاددان مخفی
خریداران، فروشندگان و برخی از صاحبان کسب و کار در زیر گروههای این اقتصاد قرار میگیرند. این گروهها از پول و نرخ بهره برای قیمت گذاری و ایجاد هماهنگی بین عرضه و تقاضا استفاده میکنند. در این راستا علم اقتصاد خرد و کلان به عنوان محور درس انتخاب شده و دو کتاب اقتصاد خرد و اقتصاد کلان تأليف منکیو که یکی از بهترین کتاب های علم اقتصاد است و با زبان گویا مسایل آن را بیان داشته و به عنوان یکی از پرفروش ترین کتابهای این علم معرفی شده، برای تدریس برگزیده شد. اقتصاد خرد مثبت رفتار اقتصادی را توصیف می کند و توضیح می دهد که در صورت تغییر شرایط خاص چه انتظاری باید داشت. اگر یک تولیدکننده قیمت خودروها را افزایش دهد، اقتصاد خرد مثبت می گوید مصرف کنندگان تمایل به خرید کمتر از قبل خواهند داشت. اگر یک معدن بزرگ مس در آمریکای جنوبی فرو بریزد، قیمت مس تمایل به افزایش خواهد داشت، زیرا عرضه محدود است.
کاربرد اقتصاد خرد
چه عواملی سبب می شود که تولید کالا و خدمات در یک بازار، مغلوب بازارهای دیگر شود. اقتصاد خرد ، نگاه خرد به کسب و کار دارد و اقتصاد کلان، همه چیز کسب و کار و تجارت را در اشل و معیار بزرگ و کلان می بیند. در مبحث خرد ، عرضه و تقاضا در معرفی و فروش و خرید کالا و خدمات اهمیت دارد و در مبحث کلان، رشد ناخالص ملی و تورم و حجم عظیم نقدینگی و شاخص کل بورس و مسائل از این دست مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. بازار رقابتی، بازاری است که در آن تعداد زیادی فروشنده، کالاهای مشابه را به تعداد زیادی از خریداران، عرضه میکنند. مدل عرضه و تقاضا معیاری است از خدمات و تعداد کالاهایی که تولید کنندگان تمایل دارند با قیمت های متفاوت بفروشند و خریدارانی که مایل هستند آن ها را با همان قیمت ها بخرند. در مدل عرضه و تقاضا هر چه قیمت یک کالا بالاتر باشد، تقاضا کمتر است.
کتاب نظریه اعتباری پول
در چارچوب مجله خبری هنر مارکتینگورالعمل های شرع مقدس روش های تولیدی باید اتخاذ شود که برای جامعه کنونی زیان بار نباشد. و بعلاوه بکارگیری و ترکیب منابع تولیدی نباید به گونه ای باشد که آن منابع تلف شوند و به نسل های آینده ضرری برسد . همچنین در نظام اقتصاد اسلامی در رابطه با توزیع کالاها و خدمات تولید شده در جامعه یا بطور کلی توزیع درآمد جامعه ضوابطی مطرح است بر اساس این ضوابط تمامی گروههای جامعه اعم از اینکه توانایی و استعداد کسب درآمد را دارا هستند یا خیر ، در تولید ملی سهیم هستند .
- امروزه بهکارگرفتن نظریههای اقتصادی در تحلیلهای عملی و تجربیِ علم اقتصاد بسیار گسترش یافته است.
- آنچه که این نهاده ها را به ستاده ها مربوط می کند تکنیک تولید است.برای تولید هر کالا و یا خدمات به مقادیر خاصی از نهاده ها نیاز می باشد مثلاً برای تولید اتومبیل به مقدار معینی فولاد، شیشه ، لاستیک ، ساعات انواع کار و .
- اندیشمندان مسلمان وقت بسیاری را صرف مباحث تجارت، مبادله ، بازار، چرخه های کسب و کار ، درآمد و هزینه های دولت ، نقش ،مسولیتها و وظایف دولت و سیاست اقتصادی و مقررات کرده اند.در این رابطه فقها ، اندیشمندان و فلاسفه و اهل عرفان سهیم بوده اند .
- برای ایجاد تغییر در مواردی مانند قیمت، روشهای تولید و غیره از معیارهای متفاوتی مانند اقتصاد خرد استفاده میکنیم.
- مدیران کسب و کارها میتوانند با تجزیه و تحلیل میزان عرضه و تقاضا و هزینهها و درآمدهای حاصل از فروش محصولات و خدمات، سود خود را به حداکثر برسانند.
- علم اقتصاد خرد به این مفهوم می پردازد که عوامل موثر بر تصمیم گیری برای مدیریت منابع اصلی چیست و هر کدام چه تاثیری در روند تخصیص منابع دارد.
برای نمونه، یک محقق اقتصاد کلان امکان دارد که به مطالعه بررسی کاهش مالیات بر درآمد بر تولید کل کالاها و خدمات بپردازد. در زمینه تحلیل این مسئله فرد باید بررسی کند که چگونه کاهش مالیات بر تصمیمات خانوادهها در رابطه با میزان پول در نظر گرفته شده برای مخارج کالاها و خدمات، تاثیرگذار خواهد شد. با توجه به ارتباط ذاتی میان اقتصاد کلان و اقتصاد خُرد ، این دو زمینه با یکدیگر تفاوتهای زیادی دارند. تصور علم اقتصاد خرد بر این است که بازارها، رقابتی است و خریداران و فروشندگان زیادی در بازار هستند و هیچ کدام نمی توانند روی قیمت تاثیرگذار باشند.