آیا تا به حال دشنام در بررسی محصولات دیده اید؟ آنها چه احساسی به شما دادند؟ اگرچه معمولاً تصور می شود که ناسزا، زبانی توهین آمیز است که هنجارهای اجتماعی را در زمینه های بازاریابی می شکند، نویسندگان مقاله اخیر مجله تحقیقات بازاریابی مطالعه نشان داد که مصرف کنندگان اغلب بررسی های محصول را با کلمات دشنام مفیدتر می دانند.
پاسخ: بله، من فکر می کنم راه های زیادی برای در نظر گرفتن فرهنگ در این مدل وجود دارد. اولاً، افراد برخی از فرهنگ ها ممکن است معنای یکسانی را از کلمات دشنام که به عنوان قید درجه استفاده می شوند، دریافت نکنند. آنها می توانند استنباط های متفاوتی در مورد بازبینی کننده داشته باشند، به ویژه اگر از مشخصات دموگرافیک داور (مثلاً جنسیت، سن) مطلع باشند. دوم، باید بین فرهنگ ها تفاوت هایی وجود داشته باشد که کدام واژه ها تابو هستند و بنابراین کدام واژه های ناسزا بر خوانندگان تأثیر می گذارند. ثالثاً، برخی از فرهنگ ها ممکن است بیشتر از دیگران از کلمات دشنام استفاده کنند، که ممکن است به هر طریقی میزان تأثیر را تغییر دهد. من مطمئن هستم که فرصت های بسیار بیشتری نسبت به مواردی که در اینجا لیست کردم وجود دارد.
س: این تحقیق معنای گوینده و معنای موضوع را به عنوان واسطه های موازی شناسایی کرد. این معنای دوگانه یک کلمه، نکته بسیار بدیعی است. به نظر شما در سطح خودآگاه اتفاق می افتد یا ناخودآگاه؟ آیا مصرف کنندگان یا خوانندگان WOM از معانی متفاوت گوینده و موضوع از تأثیر کلمات دشنام آگاه هستند؟
مجله تحقیقات بازاریابی Scholarly Insights با مشارکت AMA Doctoral Students SIG - شبکه ای مشترک برای دانشجویان دکتری بازاریابی در سراسر جهان تولید می شود.
هشدار: این مقاله حاوی زبان قوی است که ممکن است برخی از خوانندگان آن را توهین آمیز بدانند.
من روی فحش دادن به صورت شفاهی تمرکز کردم، زیرا به طور خاص علاقه مند بودم که چگونه مصرف کنندگان از کلمات دشنام برای انتقال چیزی استفاده می کنند. مصرف کنندگان از خواندن یک کلمه ناسزا در بررسی محصول چه آموختند؟ فحش چیزی اضافه کرد؟
بنابراین، در بسیاری از موقعیت ها، ناسزاگویی می تواند باعث شود که نظرات مفیدتر تلقی شوند و منجر به افزایش نگرش مثبت نسبت به محصول شود. با این حال، ماهیت توهین آمیز کلمات فحش ممکن است برای برخی بیش از حد باشد. محدودیت دیگر این است که کلمات دشنام ممکن است در زمینه هایی با ویژگی ها یا احساسات ذاتاً قوی سودمند نباشند (مثلاً، "چتربازی سرگرم کننده لعنتی است!") زیرا معانی کلمه دشنام ممکن است اطلاعات تشخیصی ارائه نکند. به طور کلی، یافته ها نشان می دهد که مدیران وب سایت ممکن است عاقلانه از ممنوع کردن کلمات ناسزا اجتناب کنند، زیرا می توانند ارزش نظرات و نگرش خوانندگان را نسبت به محصولات بررسی شده افزایش دهند.
س: این تحقیق در مورد زمینه آنلاین دهان به دهان (WOM) است. آیا فکر می کنید این تأثیر را می توان به زمینه های دیگر، مانند تبلیغات/پست های شرکت یا ارتباطات حضوری تعمیم داد؟
پاسخ: بله، چالش هایی وجود داشت. ابتدا تلاش کردم تا این ایده را به عنوان موضوع پایان نامه خود توجیه کنم. فحش دادن موضوع جالبی برای بحث با اساتید و سایر دانشجویان دکترا بود، اما همه پیش بینی های متفاوتی در مورد اینکه چه اتفاقی می افتد داشتند. من نمی توانستم یک پروپوزال بدون مدرک بنویسم، زیرا حتی ادبیات کافی برای حمایت از پیش بینی های اولیه من در مورد تأثیر مثبت وجود نداشت.
چالش سوم این است که گاهی اوقات بحث در مورد پروژه از طریق ایمیل دشوار بود. اگر ایمیل حاوی یک کلمه فحش و ناسزا باشد (مثلاً شرایط متغیر مستقل را توصیف می کند)، گاهی اوقات ایمیل توسط ارائه دهنده ایمیل علامت گذاری می شود و مستقیماً به پوشه ناخواسته می رود. این مورد به ویژه اگر از کسی خارج از سازمانم بازخورد بخواهم اتفاق می افتد. ما دائماً مجبور بودیم پوشه ناخواسته خود را بررسی کنیم تا مطمئن شویم یک ایمیل مهم را از دست ندهیم.
مقاله کامل را بخوانید:
مصرف کنندگان تصور می کنند که وقتی سخنرانان از کلمات دشنام آمیز استفاده می کنند، احساسات شدیدی را درباره ویژگی های محصول ابراز می کنند، زیرا حاضرند برای ابراز احساسات خود ریسک کنند و تابوهای اجتماعی را بشکنند. کلمات دشنام نیز معانی مربوط به محصول را منتقل می کنند و ویژگی های محصول را تشدید می کنند. به عنوان مثال، در جمله «این ماشین ظرفشویی است لعنتی ساکت، بی حرمتی موضوع را توصیف می کند و یک ویژگی قوی محصول را نشان می دهد.
سبک ناسزاگویی مهم است
س: فحش دادن در زندگی روزمره ما رایج است و بیشتر ما اثرات آن را ناخودآگاه تجربه می کنیم. چه چیزی شما را ترغیب کرد که روی تأثیر فحش ها تمرکز کنید؟
س: هنجارها و زبان ها اغلب بین فرهنگ ها تفاوت های قابل توجهی دارند - آیا فکر می کنید این تحقیق می تواند در آن جهت گسترش یابد؟
پاسخ: اینکه یک کلمه می تواند دو نقطه از اطلاعات را به طور همزمان ارتباط برقرار کند. من اکنون در تمام تحقیقاتم در مورد شفاهی امکان وجود مسیرهای محصول و بررسی را در نظر می گیرم. من همچنین متعجب شدم که تأثیر مثبت کلمات ناسزا در بسیاری از دسته بندی های مختلف محصول نشان داده شد.
ییپینگ لی دانشجوی دکترای بازاریابی در دانشگاه ماساچوست لوول، ایالات متحده آمریکا است.