یکی دیگر از کاربردهای این شاخه علمی این است که میتواند توضیح دهد چرا یک شرکت در ازای دستمزد بیشتر کارمندان کمتری استخدام کند. توضیحات، نتیجهگیریها و پیشبینیهای اقتصاد مثبت نیز میتواند بررسی آنچه مردم، کسبوکارها و دولتها برای دستیابی به با ارزشترین یا سودمندترین الگوهای تولید، مبادله و مصرف در میان فعالان بازار انجام دهند، اعمال کنند. توسعه و گسترش پیامدهای علم اقتصاد خرد میتواند به معنای واقعی کسب و کارها را به سود واقعی برساند.
- همچنین اقتصاد کلان با صنایعی در ارتباط است که به دنبال ورود به بازار رقابتی هستند.
- طی سال های اخیر با بهره مندی از یک فروشگاه آنلاین توانستیم همراه شما دوستان و علاقمندان کتاب و کتابخوانی به هر دو صورت حضوی و مجازی باشیم.
- برعکس، با کاهش قیمت، عرضه محدود میشود در حالی که تقاضا رشد میکند.
- کتاب حاضر منطبق با سرفصل های مصوب در س اقتصاد خرد برای رشته های اقتصاد، حسابداری و مدیریت در مقطع کارشناسی دانشگاه های سراسر کشور تهیه شده است.
- اقتصاد خرد مثبت رفتار اقتصادی را توصیف می کند و توضیح می دهد که در صورت تغییر شرایط خاص چه انتظاری باید داشت.
اگر کشش مجله خبری هنر مارکتینگی کالایی در بازار بین صفر و یک باشد تقاضای آن کالا کم کشش است یعنی با افزایش یک درصدی قیمت کالا و خدمات، تقاضا برای آنها کمتر از یک درصد کاهش مییابد. قیمت هر کالایی را میزان عرضه و تقاضای آن کالا در بازار تعیین میکند. اگر عرضهی هر کالایی از سوی عرضه کننده بالاتر از میزان تقاضا برای آن کالا باشد قیمت آن در بازار کاهش مییابد و اگر تقاضا برای هر کالایی از میزان عرضه آن بالاتر باشد برای ایجاد تعادل در بازار قیمت آن افزایش خواهد یافت. در قیمتی که عرضه کننده کالا و خدمات خود را به تقاضا کننده میفروشد، قیمت تعادلی میگویند. باید توجه داشت که در دنیا کالایی معامله نمیشود مگر آنکه قیمت آن مشخص باشد و توسط تقاضا کننده قیمت آن پرداخت شود. به همین دلیل در اقتصاد خرد با یک مسئله بسیار مهم به نام مطلوبیت آشنا می شویم.
تشکر نظر شما نمی تواند ارسال شود
هر چندکه خانوارها تا حدی بر درآمد خود کنترل دارند یعنی می توانند تصمیم بگیرند که کار کنند یا کار نکنند ، در چه بازاری و چند ساعت کار کنند ولی این کنترل و انتخابها محدود است و اصولاً یافتن شغل بستگی به این دارد که جای خالی وجود داشته باشد. تقاضا و عرضه در این فصل در چارچوب بازار کالاها و خدمات بررسی می شود بدین منظور عوامل موثر بر تقاضای یک مصرف کننده و عرضه یک بنگاه و نیز منحنی های تقاضا و عرضه مربوط به هر یک از آنها معرفی خواهد شد . طبق جدول شماره هنگامی که تمامی کارگران در تولید غذا شرکت دارند 50 واحد غذا تولید می شود اما چون کارگری در تولید پوشاک شرکت ندارد ، پوشاکی بدست نمی آید .
بخش اول: آشنایی با علم اقتصاد
اگر یک تولیدکننده قیمت خودروها را افزایش دهد، بازار خرد مثبت میگوید مصرف کنندگان نسبت به قبل تمایل کمتری برای خرید خواهند داشت. اگر یک معدن بزرگ مس فرو بریزد، قیمت مس افزایش خواهد یافت؛ زیرا میزان عرضه آن محدود میشود. همچنین میتواند به سرمایهگذار کمک کند تا چرا با خرید کمتر یک گوشی ارزش سهام آن شرکت کاهش مییابد. یکی از اهداف اقتصاد خرد تجزیه و تحلیل سازوکار بازارهایی است که قیمتهای نسبی برای کالاها و خدمات تعیین میکنند و منابع محدودی را برای استفادههای جایگزین تخصیص میدهند. اقتصاد خرد شرایطی را نشان میدهد که تحت آن بازارهای آزاد میتوانند منابع را به طور مطلوب و ایدهآل به بخشهای مختلف تخصیص دهند. همچنین شرایط مربوط به شکست بازار (جایی که بازارها نمیتوانند نتایج کارآمدی را تولید کنند) را تجزیه و تحلیل میکند.
این که یک کالا نسبت به کالای دیگر ترجیح داده می شود یا خیر بستگی به این دارد که چقدر مطلوبیت یا رضایت مندی نسبت به کالای دیگر در خود دارد . در نمودار شماره منحنی عرضه شکر در یک ماه از وصل نقاطی مانند A و B وCوD و Eو F بدست آمده است شیب منحنی عرضه مثبت است چرا که در قیمتهای بالاتر مقدار عرضه بنگاه بیشتر می شود یعنی بین قیمت شکر و مقدار عرضه آن رابطه مثبت برقرار است . تابع بالا تابع عرضه نام دارد که در آن مقدار عرضه کالای X و Px قیمت کالای X است رابطه بین این دو رابطه ای مستقیم است این رابطه را در قالب جدولی به نام جدول عرضه نیز می توان نشان داد جدول شماره عرضه شکر توسط یک بنگاه فرضی در یک ماه را نشان می دهد. بنابراین اگر درآمد تغییر کند مثلاً افزایش یابد با فرض ثابت بودن سایر عوامل چنانچه کالای مورد نظر معمولی باشد تقاضا برای آن افزایش و اگر کالا پست باشد تقاضا برای آن کاهش می یابد .