دو مقاله اخیر مجله بازاریابی بینش جدیدی در مورد بازاریابی و مسائل اجتماعی ارائه می دهد
علاوه بر بینش مدیریتی و پیامدهای سیاست، این مقالات نیاز به ابزارها و اقدامات جدید را برای پرداختن به مسائل در تقاطع بازاریابی و جامعه به طور مناسب روشن می کند. سریواستاوا با اشاره به FITMT توضیح می دهد که شرکت ها «می توانند به آن نگاه کنند و بگویند، «خب، ما تعداد زنان برابر با مردان داریم، اما زنان هیچ یک از پست های رهبری برتر را ندارند. همه آنها در رده های پایین تر هستند. و بنابراین، این به آن ها امکان می دهد واقعاً ببینند که چقدر بدن های متفاوتی را خارج از حد معمول می گذارند.» سالزبری با بحث در مورد منطق پشت گسترش CFV می افزاید: «در حوزه های دیگر، شرکت ها ممکن است به فکر اندازه گیری باشند که به ما امکان می دهد خطر انواع خاصی از آسیب هایی را که مصرف کنندگان ممکن است تجربه کنند، شناسایی کنیم، نه اینکه منتظر بمانیم تا آسیب ها رخ دهد. . من فکر می کنم که واقعاً می تواند برای مصرف کنندگان و شرکت ها به طور یکسان مفید باشد.
این مجله بازاریابی مقاله «فراتر از درآمد: آسیب پذیری مالی مصرف کننده پویا» نوشته لیندا کورت سالزبری، گرگانا ای. ننکوف، سیمون جی. بلانچارد، رونالد پل هیل، الکساندر ال. براون و کلی دی. مارتین به یکی دیگر از مسائل مهم اجتماعی می پردازد: آسیب پذیری مالی مصرف کننده (CFV) ). نویسندگان پیشنهاد می کنند که پرداختن به CFV مستلزم گسترش CFV است تا خطر آسیب افراد را در نظر بگیرد، نه فقط کسانی که در حال حاضر آسیب می بینند. با توجه به اقدامات کنونی CFV، سالزبری مثال قدرتمندی ارائه می کند که توضیح می دهد چرا ما معمولاً تعداد افراد آسیب پذیر را در بازار دست کم می گیریم: «یک فرد بیمه نشده ممکن است درمان پزشکی، درمان پیشگیرانه را به تعویق بیندازد، زیرا توانایی پرداخت آن را ندارد. این می تواند منجر به یک بحران پزشکی شود که می تواند منجر به ناتوانی کوتاه مدت و از دست دادن کار شود. این یک نوع دومینوی اثر آسیب می شود. بنابراین، ما می خواستیم روشن کنیم که آسیب پذیری یک خطر آسیب پذیر است... لازم نیست آسیب پذیری را تجربه کنید تا همچنان در برابر آن آسیب پذیر باشید.» محققان همچنین نشان می دهند که با تجزیه و تحلیل داده های مالی مشتریان، بازاریابان می توانند به جبران آسیب پذیری مالی مصرف کننده کمک کنند.
علیرغم گام های مهم در قرن بیستم، برابری جنسیتی یک مسئله مهم اجتماعی باقی مانده است. در تجارت، زنان همچنان با نابرابری روبرو هستند که به ویژه منجر به کاهش دستمزد و پیامدهای شدیدتر برای زنان رنگین پوست می شود. با این حال، یافته های اخیر نشان می دهد که زنان در مدیریت ارشد نه تنها از مزایای شخصی، بلکه از مزایای عملکرد مالی نیز برای شرکت خود بهره می برند. این مجله بازاریابی مقاله "مشتری مداری و عملکرد مالی: زنان در تیم های مدیریت برتر مهم هستند" توسط چاندرا سریواستاوا، سایم کشمیری و ویجی ماهاجان، نشان می دهد که مدیران زن با تمرکز و تمرکز بر مشتریان بر عملکرد مالی شرکت ها تأثیر می گذارند.
ذینفعان به طور فزاینده ای انتظار دارند که شرکت ها به مسائل اجتماعی بپردازند. بنابراین، همانطور که دانشگاهیان و متخصصان بازاریابی تأثیر بازاریابی بر نتایج اجتماعی را در نظر می گیرند، ممکن است راه های جدیدی برای اندازه گیری این تأثیر ضروری شود. در حالی که با توجه به چالش های موجود، ریسک ها زیاد است، پاداش ها می تواند به معنای جامعه ای عادلانه تر و عادلانه تر برای همه باشد.
مشاوره برای شرکت هایی که به مسائل اجتماعی رسیدگی می کنند
- رشد و به حداکثر رساندن سود یک گروه از ذینفعان، مالکان/سرمایه گذاران را در اولویت قرار می دهد، که اغلب به ضرر سایر سهامداران است. شرکت ها باید نیازهای همه ذینفعان خود (مانند کارمندان، مشتریان، جوامع) را با تمرکز بر عملکرد بلند مدت و بلندمدت اولویت بندی کنند.
- شرکت ها باید بدانند که برخی از اقداماتی که در گذشته استفاده شده اند ممکن است برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی مسائل لحظه ای ناکافی باشند.
- معیارهای عملکرد مالی دیگر کافی نیستند. شرکت ها باید شروع به اندازه گیری تأثیر اجتماعی خود نیز کنند.
- تعیین بهترین معیارها ممکن است نیاز به سرمایه گذاری زمان، منابع مالی و پرسنلی داشته باشد.
دیون نیکرسون، استادیار بازاریابی، دانشگاه ایندیانا، ایالات متحده آمریکا است.