دنیای سئو کمی پیچیده است اما بیشتر افراد می توانند به سادگی پایه و اساس آن را درک کنند. حتی دانش بسیار اندک در زمینه سئو نیز می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. آموزش های رایگان سئو به طور گسترده در سرتاسر اینترنت وجود دارد (مانند همین مقاله ای که مطالعه می کنید!). شما می توانید با تمرین مداوم نکات سئو و اجرای آنها به هدف خود دست پیدا کنید.
تاریخچه موتور های جستجو
سئو یعنی تصمیم گیری درست، براساس آمارها و تحلیل های گسترده از آخرین تغییرات گوگل و دستاوردهای سایت. وقتی خوب کار کردی و خوب نفوذ کردی میبینی که سئو همینه، سئو یه جنگه که باید پیروزش باشی. مولوی داستانی دارد با عنوان فیل، و ماجرایش این است که فیلی در تاریکی به شهری آورده شد. و چون فیل از آتش می ترسید، قرار شد تعدادی، در تاریکی بروند و بعد بیایند و به بقیه هم بگویند که فیل چیست و چون است. سئو مفهومی به ظاهر ساده است ولی در بیان آن پیچیدگی های بسیاری وجود دارد. دانش سئو هر روز گسترده تر و عمیق تر از گذشته میشود و برای درک آن نیازمند مطالعه مداوم خواهیم بود.
این شمایید که تعریف میکنید چه افرادی و با چه هدفی وارد وب سایتتان شده و از خدمات و محصولات سایتتان بهره ببرند. هر محصول یا کسب و کاری، با مارک و برند مخصوص به خودش شناخته شده و از رقبا متمایز میشود. برند شما به مشتریانتان میگوید چه فکری راجع به محصولاتتان کنند و چه حسی نسبت به کسب و کارتان داشته باشند. برندسازی موثر باعث میشود تا در دل و ذهن مخاطبانتان ماندگار شوید. اما برندسازی چگونه به سئو مرتبط میشود؟ سئو و برندسازی عمدتا با یکدیگر همراه هستند.
On Page Seo (سئوی داخل صفحات) فرآیند بهینه سازی محتوای صفحات وب هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران است. چراکه بهینه سازی صفحات برای موتورهای جستجو در این شیوه از بهینه سازی، در گروی بهینه سازی صفحات برای کاربران است. فرآیند سئوی داخلی یا On Page Seo علاوه بر انتشار محتوای مرتبط و باکیفیت، شامل مواردی ازقبیل بهینه سازی عنوان، تگها و تصاویر است.
مزیتهای این روش این است که شما کار را سپردهاید و با پرداخت مبلغ اگر سئوکار بتواند کارش را درست انجام دهد رتبه خوبی خواهید گرفت و درگیر عملیات سئو نخواهید شد. سئو یک فرایند دائمی و همیشگی است و شما نمیتوانید فقط یکبار سایت خود را سئو کنید. یک قالیشویی با رسیدن به رتبه اول گوگل در این مثال 600 میلیون تومان سود میکند و اینگونه سئو میتواند یک مجموعه یا فرد را ثروتمند کند. در پایان این دوره به شما مدرک بین المللی از موسسه معتبر MPT اتریش ارائه میشود که شماره سریال مدرک خود را نیز میتوانید در سایت این موسسه چک بفرمایید. یکی از قوی ترین ابزارهایی که با آن می توانید مورد اول را بررسی کنید، سرچ کنسول است. برای آشنایی کامل با سرچ کنسول و استفاده از بخش های مختلف آن می توانید مقاله سرچ کنسول را مطالعه کنید.
اما برندسازی چگونه به سئو مرتبط میشود؟
سئو چیست؟ مفهوم سئو از نظر متخصصین ایرانی و بین المللی آکادمی وبسیما
اهداف یک وب سایت میتواند ارائه تبلیغات، درآمدزایی یا نمایش محصولاتی باشد که مشابه آن درهیچ شبکه بازاریابی دیگری نباشد. امروزه با توجه به پیشرفت علم و اینترنتی شدن خرید و فروش ، سئوی سایت بهترین و موثرترین گزینه برای سود و فروش بیشتر است. آن زمان باید تنها نگرانی شما رساندن به موقع محصولات و یا خدمات به کاربرانتان باشد . به عنوان مثال اگر شما یک وب سایتی را راه اندازی کردهاید که در آن فروش عطر و ادکلن انجام میدهید و از طریق سایت خود فروش خوبی ندارید سئو برای شما بهترین گزینه است. با استفاده از لینک سازی داخلی و خارجی، محتوای یک صفحه از سایت به بخشها و صفخات دیگر سایت یا سایتهای دیگر ارتباط پیدا میکند. به این ترتیب و با استفاده از این راهکار، گوگل این سایت را سایتی پر بازدید شناسایی کرده و به مرور سئوی آن را رشد یافته در نظر میگیرد.
در نتیجه، سئو از بهینه سازی معیارهای مشخص به کار در جهت تجربه کاربری بهینه تغییر کرده است. سئوکاران باهوش می دانند که باید از بک لینک ها و محتوا فراتر بروند. اگر بودجه کم و زمان زیادی دارید، بدترین کاری که میتوانید انجام دهید، رجوع به مراکز ارائه دهنده خدمات سئوی کارنابلد و غیرحرفهای است.
سئوی داخلی (On-Site Seo) و تکنیکال
Gray Hat Seo یا سئوی کلاه خاکستری نه کلاه سیاه است و نه کلاه سفید؛ بلکه مابین این دو است. درواقع، نه چیزی است که حاضر باشید موتورهای جستجو را از انجامش مطلع سازید و نه چیزی است که لازم باشد بطور خودکار بخاطرش پنالتی شوید. چراکه شرایط استفاده از خدمات موتورهای جستجو درباره این اقدامات، نامعلوم و غیرواضح است. سئوی کلاه خاکستری ضرورتا عمل بدی نیست اما با نیت جلو افتادن در رتبه بندیها انجام میشود. برای مثال، وقتی محتوای متنی را صرفا با هدف کسب رتبه بنویسیم بطوریکه فقط به حد کافی کلمات کلیدی داشته باشد که بتواند ترافیک بگیرد اما ارزش چندانی نداشته باشد و زیاد به کار بازدید کننده نیاید. یکی از اصلی ترین مواردی که در سئو تکنیکال به آن می پردازیم بحث کرال پذیری سایت است.
این یعنی شما و گوگل در حال کار متقابل با یکدیگر هستید تا بهترین نتیجه (غذا) را به کاربر برسانید. هر موتور جستجو، از ترکیب الگوریتمها و سیگنالهای رتبه بندی برای ارائه صفحات وب استفاده میکند. معیارهایی مثل کلماتی که در مطلب خود جستجو کردید، مربوط بودن و قابلیت استفاده صفحات، تخصص منابع، موقعیت مکانی و تنظیمات شما. تاکید موتورهای جستجو بر هر فاکتور و معیار، بسته به مطلبی که شما جستجو کردید متفاوت خواهد بود. برای مثال، در جستجوی موضوعات روز و اخبار، تازه و جدید بودن محتوا نقش اساسی در رتبه بندی صفحات دارد؛ درحالیکه در جستجوی تعاریف یک واژه در فرهنگ لغت، این چنین نیست.
- با اینحال بد نیست قبل از شرکت در کلاس، مطالب ابتدایی وبلاگ نوین را مطالعه کنید.
- علاوه بر موارد ذکر شده، پسوندهای “COM.“و “NET.” به افزایش اعتبار بالای یک صفحه کمک میکند.
- پس هرچه این درصد (نسبت متن به کد) بیشتر باشد، برای سئوی آن بهتر خواهد بود.
- با این حال، مهمترین معیار این است که آیا آن وب سایت یک برند واقعی است یا نه.
- عناوین سوال برانگیز و عجیب یکی از پرکاربردترین و محبوبترین انواع عناوینی هستند که برای مخاطبان میتواند جذاب باشد.