مقاله کامل را بخوانید:
علاوه بر این، بسیاری از زمینههای دیگر میتوانند باعث شوند گروههایی از مردم واکنشهای درونی مشابهی داشته باشند، مانند بررسی آنلاین، اقدامات لابیگری شرکتها، و رویدادهای کمپین سیاسی. بسیاری از این قطبی شدن شدید صرفاً به این دلیل رخ می دهد که افراد در محیط های گروهی با افراد دیگری که عقاید متفاوتی دارند تعامل دارند. بسیاری از نهادها مانند شرکتها، گروههای اجتماعی و جامعه دانشگاهی درخواست گستردهای برای درک و مدیریت این قطبیسازی تهاجمی دارند.
س: در رابطه با سوال قبلی، به نظر شما بررسی محصولات/خدمات/مکان ها از فرهنگ ها و کشورهای مختلف چگونه بر رفتارها و بررسی های آینده تاثیر می گذارد؟
نویسندگان دو روش خاص را با یکدیگر مقایسه کردند که افراد در درون گروهها تعامل دارند، که میتواند قطبیسازی را ایجاد یا کاهش دهد: همزمان در مقابل متوالی برونزا. نوع اول، همزمان، زمانی است که افراد در یک گروه نظرات خود را به طور همزمان بدون مشاهده آنچه دیگران انجام می دهند به اشتراک می گذارند. در نوع دوم، ترتیبی برون زا، افراد یک گروه به نوبت نظرات خود را به اشتراک می گذارند. در این تنظیمات، افراد قبل از اینکه اعمال هر فرد را انجام دهند، متوجه اقدامات خود می شوند. جالب توجه است که نویسندگان دریافتند که اگر گروه دارای باورهای متفاوت زیادی باشد، آنگاه یک تنظیم متوالی منجر به قطبی شدن کمتری نسبت به یک محیط همزمان خواهد شد. با این حال، در یک محیط متوالی، گروه قطبی تر می شود اگر فرد افراطی بعداً در این روند حرکت کند.
پاسخ: این سوال جالبی است. فرهنگ قطعاً می تواند بر رفتار فردی در محیط های گروهی تأثیر بگذارد. از یک سو، در فرهنگ های جمع گرا، افراد ممکن است کمتر به نزدیک کردن تصمیم/هدف گروهی به ترجیحات واقعی خود اهمیت دهند. این می تواند احتمال قطبی شدن را کاهش دهد. از سوی دیگر، در فرهنگهایی که انطباق با ارزش است، افراد ممکن است تمایل بیشتری به ابراز عقاید نزدیکتر به ترجیحات گروه داشته باشند (مانند مدل انطباق برنهایم). این می تواند به پدیده مخالف منجر شود، جایی که نظرات ابراز شده بیشتر از نظرات واقعی افراد تایید می شود و منجر به احساس کاذب همنوایی می شود.
ایر، گانش و هما یوگاناراسیمهان (2021)، “قطب سازی استراتژیک در تعاملات گروهی،” مجله تحقیقات بازاریابی، 58 (4)، 782-800. doi:10.1177/00222437211016389
اگر گروهی عقاید مختلف زیادی داشته باشد، یک تنظیم متوالی منجر به قطبی شدن کمتری نسبت به یک محیط همزمان خواهد شد.
برو به مجله تحقیقات بازاریابی
مجله تحقیقات بازاریابی Scholarly Insights با مشارکت AMA Doctoral Students SIG – شبکه ای مشترک برای دانشجویان دکتری بازاریابی در سراسر جهان تولید می شود.
س: به نظر شما چگونه این یافته ها در زمینه بشردوستانه فوری شرکتی در زمینه امدادرسانی به بلایای شرکتی یا در یک دنیای اجتماعی بیش از حد به هم پیوسته (یعنی متاورس) وجود دارند (یا متفاوت هستند)؟
س: فرهنگ میتواند بر شیوههای عمل گروهها و زیرگروهها تأثیر بگذارد و میتواند بر قطببندی استراتژیک در تعاملات گروهی تأثیر بگذارد. فکر میکنید مدل پیشنهادی شما چگونه میتواند برای ملتهایی که از نظر فرهنگی جمعگرا هستند، مانند کشورهای آسیایی، یا فردگرا، مانند کشورهای اروپای غربی، اعمال شود؟
پاسخ: در دنیای اجتماعی، محیطهای رسانههای اجتماعی مانند توییتر یا فیسبوک به ویژه در معرض دوقطبی شدن گروهها هستند، در درجه اول به این دلیل که هزینههای ابراز عقاید قطبی و متفاوت از باورهای گروهی ناچیز است. ناشناس بودن این پلتفرمها نیز انگیزهای برای دیدگاههای اغراقآمیز و افراطی ایجاد میکند.
س: فکر میکنید پستهای قبلی در رسانههای اجتماعی تا چه اندازه بر رفتار آینده افراد در رسانههای اجتماعی و همچنین رفتار آنها در فضای خصوصی تأثیر میگذارد؟ چرا فکر می کنی مسئله اینه؟
آنا جولیا بوتنر دانشجوی دکترای بازاریابی، Escola Superior de Propaganda e Marketing، برزیل است.