مطالعه کامل را برای جزئیات کامل بخوانید
شرکت ها اغلب با دانشگاه ها همکاری می کنند تا به دانش علمی جدید و تخصص های فنی دست یابند و هدفشان توسعه محصولات جدید برتر است. برای مثال، استارتآپ ایتالیایی Angles90 اولین گیرههای آموزشی پویا را با دانشکده ارگونومی تمرینات قدرتی در دانشگاه فنی مونیخ توسعه داد. این شرکت متعاقباً نوآوری ثبت شده خود را در بیش از 30 کشور فروخت. در ایالات متحده، شرکت فناوری رانندگی خودکار Argo AI اخیراً سرمایه گذاری 15 میلیون دلاری خود را برای ایجاد مرکز تحقیقات هوش مصنوعی Argo دانشگاه کارنگی ملون برای تحقیقات وسایل نقلیه خودران اعلام کرد که بر پیشرفت حوزه فناوری خودران متمرکز خواهد بود. شرکتهای معتبری مانند آدیداس نیز در همکاریهای دانشگاه و صنعت مشارکت دارند.
در حالی که تحقیقات پتانسیل نوآوری همکاری های دانشگاه و صنعت را برجسته کرده است، پتانسیل بازاریابی این همکاری ها را نادیده گرفته است. در یک جدید مجله بازاریابی در این مطالعه، بررسی میکنیم که چگونه مصرفکنندگان به محصولات جدیدی که با همکاری دانشگاهها توسعه داده شدهاند، پاسخ میدهند. ما میپرسیم: آیا مصرفکنندگان با اطلاع از اینکه محصول یکسان با یک دانشگاه توسعه داده شده است، واکنش متفاوتی نسبت به آن نشان میدهند؟ این تصورات به چه چیزی بستگی دارد و تأثیرات آن چقدر قوی است؟
ارزش مشروعیت علمی
کریستین وی. باکارلا، استاد جایگزین نوآوری و مدیریت در تجارت کشاورزی، دانشگاه بن، آلمان است.
لوکاس مایر، استادیار بازاریابی، دانشگاه اقتصاد و تجارت WU وین، اتریش است.
به غیر از جهت گیری سیاسی، تحقیقات آینده می تواند به سایر ویژگی های مصرف کننده با هدف هدف قرار دادن موثر محصولات توسعه یافته توسط دانشگاه نگاه کند. به عنوان مثال، محققان می توانند آزمایش کنند که آیا دینداری و ملیت تعدیل کننده تأثیر مثبت دانشگاه هستند یا خیر. به عنوان مثال، در هلند، مردم بیشتر از رسانه ها، دولت و دادگاه ها به علم و نهادهای آن اعتماد دارند. در مقابل، کشورهای دیگری مانند گواتمالا وجود دارند که اعتقاد بسیار کمی به علم دارند، و جالب است که ببینیم مصرفکنندگان در آنجا چگونه به محصولاتی که با دانشگاهها توسعه داده شدهاند، واکنش نشان میدهند.
شرکتها به ندرت محصولات خود را به عنوان توسعهدهی شده با دانشگاه تبلیغ میکنند. در یک مطالعه، از 22 مدیر در یک برنامه MBA آموزش اجرایی خواستیم که یک تبلیغ کوتاه محصول را بر اساس اطلاعات پیشزمینه یک شرکت و آخرین محصول آن، از جمله این تصور که محصول مشترک با یک دانشگاه توسعه داده شده است، ایجاد کنند. تنها 4 نفر از 22 مدیر از اطلاعات توسعه مشترک دانشگاه هنگام بازاریابی محصول کانونی استفاده کردند. در مطالعه دیگری، ما از الگوی مشابهی استفاده کردیم که شامل 42 دانشجوی کارشناسی ارشد بازاریابی بود. باز هم، تنها تعداد کمی از شرکت کنندگان (14.6٪) تصمیم گرفتند این واقعیت را که محصول کانونی با همکاری یک دانشگاه توسعه داده شده است را در نسخه تبلیغاتی خود لحاظ کنند.
درس هایی برای مدیران ارشد بازاریابی
از جانب: لوکاس مایر، مارتین شرایر، کریستین وی. باکارلا، و کای-اینگو ووگت، “دانش دانشگاه در داخل: چگونه و چه زمانی همکاری های دانشگاه و صنعت محصولات جدید را برای مصرف کنندگان جذاب تر می کند.” مجله بازاریابی.
مارتین شرایر استاد بازاریابی، دانشگاه اقتصاد و تجارت WU وین، اتریش است.
هنگامی که یک شرکت تصمیم گرفت محصول جدیدی را با یک دانشگاه توسعه دهد، ما نشان میدهیم که چگونه و چه زمانی به طور فعال محصولات توسعهیافته دانشگاهی ممکن است مزایای افزایشی داشته باشد. مطالعه ما درس های زیر را برای مدیران ارشد بازاریابی ارائه می دهد:
- شرکتهایی که در شیوههای نوآوری باز با دانشگاهها شرکت میکنند، ممکن است ارزش اقتصادی محصولات را به حداکثر برسانند، اگر نتوانند به طور گسترده همکاری را به مشتریان احتمالی خود منتقل کنند. استفاده از برچسب هایی مانند “توسعه کد با دانشگاه” یا “دانش دانشگاه در داخل” می تواند عملکرد بازار محصول را افزایش دهد. یکی از مطالعات ما نشان میدهد که شرکتکنندگان مایل بودند بهطور متوسط 65 درصد بیشتر برای یک محصول بپردازند، زمانی که آن محصول بهعنوان برنامهنویسی شده توسط دانشگاه به تصویر کشیده شد.
- شرایط مرزی که ما شناسایی میکنیم به مدیران کمک میکند زمانی که بازاریابی فعال همکاریهای دانشگاه و صنعت کمتر (یا کمتر) مؤثر باشد، پیشبینی کنند. بازاریابی محصولات به صورت کد توسعه یافته با یک دانشگاه می تواند به ویژه برای شرکت های جدید امیدوار کننده باشد، زمانی که محصول زیربنایی با تکنولوژی بالا باشد یا زمانی که مشتری هدف از نظر اعتقاد به علم امتیاز بالایی کسب کند.
- از آنجایی که اعتقاد به علم به طور قابل توجهی با جهت گیری سیاسی فرد مرتبط است، متوجه می شویم که تأثیر مثبت دانشگاه به شدت برای لیبرال ها ظاهر می شود، اما نه برای محافظه کاران. بنابراین، بازاریابی محصولات توسعهیافته دانشگاه ممکن است به ویژه زمانی که محصول را برای لیبرالها هدف قرار میدهد، امیدوارکننده باشد.
برو به مجله بازاریابی
تحقیق ما که شامل هشت مطالعه و چندین آزمایش بر اساس دادههای جمعآوریشده در چهار کشور است، سه یافته اصلی را به دست میدهد:
- مصرف کنندگان وقتی محصولی را جذابتر میدانند که با همکاری یک دانشگاه توسعه یافته است.
- همکاری با یک دانشگاه حس قویتری از مشروعیت علمی را به شرکت اصلی القا میکند و در نتیجه محصول حاصل را برای مصرفکنندگان جذابتر میکند. شرکتهایی که با دانشگاهها همکاری میکنند، بهعنوان توانایی درک و کار مؤثر «با آخرین ایدههای علمی در این زمینه» و توانایی توسعه نوآوریهای تکنولوژیکی پیشرفته در نظر گرفته میشوند.
- تأثیر مثبت دانشگاه زمانی آشکارتر میشود که مشروعیت علمی اعطا شده برای موارد زیر مهمتر باشد: (الف) محصول در تمرکز (فناوری پیشرفته در مقابل فناوری پایین)، (ب) شرکت زیربنایی (استارتآپها در مقابل شرکتهای تاسیس)، (ج) تمرکز پروژه (تکنولوژی در مقابل طراحی زیباییشناسانه)، و (د) مشتری هدف (علم بالا در مقابل کم).
Kai-Ingo Voigt استاد مدیریت صنعتی، Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg، آلمان است.
منبع