از جانب: Zhiling Bei و Katrijn Gielens، "معمای پلتفرم یک طرفه در مقابل شخص ثالث: برندها چگونه می توانند رشد کنند؟" مجله بازاریابی.
مهمترین نکته برای مدیران برند این است که پلتفرم های آنلاین مختلف در درجه کنترل برند متفاوت هستند و بنابراین منجر به پیامدهای عملکرد برند متفاوت می شوند. مدیران باید بین مزایا و مسئولیت ها (یا ریسک) کنترل برند که از پلتفرم های آنلاین مختلف می آیند، تعادل برقرار کنند.
ما از بازار آنلاین B2C چینی به عنوان زمینه تجربی خود استفاده می کنیم. به طور خاص، ما 1719 برند را در 102 دسته محصول مصرفی تجزیه و تحلیل می کنیم و پیگیری می کنیم که آیا آنها فعالیت های 1P و/یا 3P را بین سال های 2008 و 2017 آغاز کرده اند. ما دریافتیم که به طور میانگین، برندها پس از شروع عملیات 1P، 25/0 درصد در سهم بازار کاهش پیدا می کنند. در حالی که برندها به دنبال عملیات 3P با افزایش 42/0 واحد درصدی مواجه می شوند - بنابراین نشان می دهد که همه پلت فرم های تجمیع کننده برند یکسان ایجاد نشده اند. دوم، مشاهده می کنیم که برندهای موجود در پلتفرم های 1P، که در آن فروشندگان سرکش نمی توانند فعالیت کنند، تحت تأثیر منفی حضور فروشندگان سرکش در سایر پلت فرم های آنلاین قرار می گیرند. از سوی دیگر، در پلتفرم های 3P، می بینیم که صرف حضور فروشندگان سرکش، مزایای بالقوه فعالیت بر روی پلتفرم را از بین نمی برد، اما زمانی که این فروشندگان سرکش محصولات را با قیمت های بسیار پایین تری عرضه می کنند، سود بالقوه از بین می رود.
مطالعه ما همچنین مدیریت برند لوکس را در پلتفرم های آنلاین روشن می کند. در حالی که پلتفرم ها برندهای لوکس را جذب کرده اند، بسیاری در مورد فروش محصولات خود در آمازون و سایر رسانه های آنلاین بی تصمیم بوده اند. ما متوجه شدیم که برندهای لوکس پس از شروع عملیات 1P، نسبت به همتایان غیر لوکس خود کاهش شدیدتری در سهم بازار دارند، اما پس از شروع عملیات 3P، سهم بازار بیشتری نسبت به همتایان غیر لوکس خود به دست می آورند. این نشان دهنده اهمیت در دست گرفتن کنترل برند (که پلتفرم های 3P فراهم می کنند) را برای موفقیت در پلتفرم های آنلاین برای صنعت لوکس نشان می دهد.
تخمین زده می شود که تا سال 2025 چهار پلتفرم آنلاین بزرگ - Alibaba Group، Amazon، Pinduoduo و JD.com - در بین پنج خرده فروش برتر در سراسر جهان قرار گیرند. در ایالات متحده، آمازون در حال حاضر 50 درصد از خرده فروشی های آنلاین را در اختیار دارد و به اطلاعات 43 درصد از جمعیت کشور دسترسی دارد. در چین، Tmall علی بابا 63 درصد از فروش آنلاین را در اختیار دارد و به 64 درصد از جمعیت در سراسر پلتفرم های خود پاسخ می دهد.