با این حال، یافته های ما در همه شرکت ها یکسان نیست. ما دریافتیم که رابطه بین رهبری زن و مشتری مداری در صنایعی که با ترجیحات غیرقابل پیش بینی مشتری، تغییرات سریع تکنولوژیکی و نیروهای رقابتی قوی مشخص می شوند تا 17 درصد کاهش یافته است و در شرکت هایی با درجه مالکیت بالا به میزان 25 درصد کاهش می یابد. خانواده موسس همچنین دریافتیم که تأثیر رهبری زن بر مشتری مداری در صنایعی که C-suite دارای درجه بالایی از کنترل بر استراتژی شرکت است، 137 درصد افزایش یافته است، برای شرکت هایی با نمایندگی زنان بالا در هیئت مدیره 80 درصد افزایش یافته است. برای شرکت هایی که مدیران باتجربه بازاریابی در هیئت مدیره دارند، 89 درصد افزایش یافته است.

بروزرسانی: 03 تیر 1404
چگونه مدیران زن بیشتر در C-Suite می توانند مشتری مداری و عملکرد مالی را بهبود بخشند
یک نکته احتیاطی: استخدام مدیران زن بیشتر همیشه منجر به بازده مالی برتر نمی شود. یک تیم مدیریت ارشد کاملاً زن از همان مسائل عدم تعادل جنسیتی - دیدگاه های همگن تر و تفکر گروهی - مانند یک تیم مدیریت ارشد کاملاً مرد رنج می برد. مدیران عامل باید تعادل جنسیتی را در تیم های مدیریت ارشد خود بیابند که جهت گیری استراتژیک مناسب را برای شرکت هایشان تسهیل کند.
در واقع، شرکت هایی که در محیط های نسبتاً باثباتی فعالیت می کنند، متعلق به خانواده نیستند، دارای اعضای هیئت مدیره زن و باتجربه در بازاریابی هستند، و مدیران آن ها آزادی عمل بیشتری برای تصمیم گیری استراتژی های شرکتی دارند که برای باز کردن مزایای رهبری زن مناسب تر هستند. ماهیت نسبتاً غیرقابل تنظیم صنایع آنها آزادی استراتژیک و تاکتیکی را ارائه می دهد. بنابراین، گنجاندن مدیران زن ممکن است برای این شرکت ها یک استراتژی «چرخشی» فراهم کند و به آنها کمک کند تا مشتری گرایی بیشتری را القا کنند و از آن بهره ببرند.
مطالعات قبلی نشان می دهد که مدیران زن در زمینه های مختلف کسب وکار ریسک پذیری کمتری می کنند و این تصور را ایجاد می کند که مدیران زن در همه زمینه ها محافظه کار و ریسک گریز هستند. ما از مدیران می خواهیم که در این کلیشه تجدید نظر کنند و بیان کنند که مشتری مداری ممکن است در واقع منجر به این شود که مدیران زن در برخی شرایط استراتژی های مخاطره آمیزی را دنبال کنند تا رضایت مشتریان را جلب کنند.
در یک جدید مجله بازاریابی در این مطالعه، ما 389 شرکت Fortune 500 را در طی شش سال بررسی کردیم و متوجه شدیم که مدیران زن احتمالاً بر روی روابط با مشتری به میزان بیشتری نسبت به همتایان مرد خود تمرکز می کنند و بنابراین بحث های مشتری مدار بیشتری را در C-suite تشویق می کنند. در نتیجه، احتمال بیشتری وجود دارد که کل تیم انتخاب های استراتژیکی انجام دهند که نشان دهنده تمرکز فزاینده بر مشتریان است، که به نوبه خود بیش از نیمی از ارتباط مثبت بین نفوذ زنان در C-suite و عملکرد مالی بلندمدت را تشکیل می دهد.
سایم کشمیری، دانشیار بازاریابی، دانشگاه می سی سی پی، ایالات متحده آمریکا.
منبع