“آنها خیلی حق دارند!” چگونه برخی از مصرف کنندگان از برچسب های قیمت بالا برای توجیه خرید با هزینه های اجتماعی بالا استفاده می کنند

برو به مجله تحقیقات بازاریابی

Saerom Lee و Karen Page Winterich (2022)، “اثر استحقاق قیمت: چه زمانی و چرا قیمت بالا به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا محصولات گران قیمت اجتماعی را خریداری کنند.” مجله تحقیقات بازاریابی، 59 (6)، 1141-60. doi:10.1177/00222437221094301

مصرف کنندگان اغلب ترجیح می دهند محصولاتی که از نظر اجتماعی مسئولیت پذیر هستند، اما این همیشه در رفتارهای خرید آنها منعکس نمی شود. علاوه بر این، گاهی اوقات کالاهای پرهزینه اجتماعی به دلیل مواد مورد استفاده (مثلاً میوه‌ها و سبزیجات از پیش بریده شده در بسته‌بندی‌های پلاستیکی) یا برای جلوگیری از خرید مجدد که ضرر محصول را افزایش می‌دهد (مثلاً سپرده بطری یا مالیات بالاتر بنزین، قیمت بالاتری دارند). ). با این حال، تحقیقات جدید نشان داده است که قیمت بالاتر برای کالاهای پرهزینه اجتماعی در واقع می تواند افزایش دادن به جای کاهش ترجیحات برخی از مصرف کنندگان برای آنها.

س: با توجه به اینکه تحقیقات گذشته نشان داده است که زنان (در مقایسه با مردان) نگرانی بیشتری در مورد مسائل زیست محیطی دارند، آیا انتظار تفاوت جنسیتی برای چنین تصمیمات خرید پرهزینه اجتماعی را دارید؟

پاسخ: بله، هر دوی ما مدت هاست که علاقه مند به مطالعه موضوعات مرتبط با پایداری و برابری اجتماعی، مانند انگیزه های مصرف کننده برای مصرف سبز و رفتارهای اجتماعی بوده ایم. تأثیرات تغییرات آب و هوایی به طور فزاینده ای در زندگی روزمره ما مشهود است و این بیماری همه گیر نیز نابرابری اجتماعی را تشدید کرده است. مصرف کنندگان به طور فزاینده ای به این مسائل اجتماعی اهمیت می دهند و تصمیمات مصرف مسئولانه اجتماعی را مهم می دانند. در عین حال، مصرف‌کنندگان اغلب زمانی که یک محصول سودمندتر از نظر شخصی شامل هزینه‌های اجتماعی می‌شود، احساس تعارض می‌کنند و به دنبال توجیهی برای خرید چنین محصولی هستند. یکی از نمونه های برجسته که در زمان شروع این پروژه رخ داد، فروش پرتقال پوست کنده در ظروف پلاستیکی بود. در حالی که این پیشنهاد می تواند نیاز بخش خاصی از مصرف کنندگان را که قادر به پوست کندن پرتقال نیستند برآورده کند، برای سایر مصرف کنندگان فقط حفاظت طبیعی از پرتقال را حذف کرد و در ازای راحتی که با قیمت بالاتری همراه بود، یک محافظت پرهزینه اجتماعی اضافه کرد. به طور کلی‌تر، مشاهده کردیم که مصرف‌کنندگان احساس می‌کنند که چون برای خرید آب بطری پول می‌پردازند، هزینه‌های اجتماعی مرتبط با مصرف پلاستیک اضافی نگران‌کننده نیست. یکی از دوستان به ما گفت که این احساس به طرز طعنه‌ای زمانی افزایش یافت که هزینه اضافی برای آب بطری پس از نقل مکان به یکی از ایالت‌هایی که رسوبات بطری را شارژ می‌کردند، بیشتر شد، حتی اگر بطری را برای سپرده پس انداز نمی‌کردند. به همین ترتیب، گفت‌وگو با یکی از دوستان که بیان می‌کرد چگونه آرزو می‌کردند که کتابخانه همچنان جریمه می‌گرفت تا از نگهداری کتاب کتابخانه‌ای عقب افتاده احساس بدی نداشته باشند، انگیزه یکی از زمینه‌های مطالعه ما بود. این مشاهده ما از چنین رفتارهایی بود که ما را به آزمایش تجربی این پدیده سوق داد تا فرآیند زیربنایی این انتخاب ها را درک کنیم.

در اخیرا منتشر شده است مجله تحقیقات بازاریابی مقاله، Saerom Lee و Karen Page Winterich بررسی می‌کنند که چه زمانی و چرا افراد از طبقات اجتماعی مختلف خریدی را انجام می‌دهند که با هزینه‌های اجتماعی بالایی همراه است، مانند آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از گردشگری یا لباس‌های ساخته شده با الیاف مصنوعی. آن‌ها دریافتند که مصرف‌کنندگان از یک طبقه اجتماعی بالا، احساس استحقاق بیشتری نسبت به منابع دارند. این به نوبه خود وسیله ای برای توجیه خریدهایی که از نظر اجتماعی مضر هستند فراهم می کند و قصد خرید محصول و انتخاب آنها را افزایش می دهد. قیمت بالاتر احساس استحقاق را برای این مصرف کنندگان افزایش می دهد، زیرا نشان دهنده مبادله “یکنواخت” هزینه های مالی و هزینه های اجتماعی است. به عبارت دیگر، مصرف‌کنندگان طبقه بالا احساس می‌کنند که هزینه‌های اجتماعی توجیه‌پذیر است، زیرا پول زیادی برای محصول پرداخت می‌کنند.

برای پزشکانی که علاقه مند به تقسیم بازار خود بر اساس طبقه اجتماعی هستند، این یافته ها نشان می دهد که تصمیمات قیمت گذاری برای محصولات با هزینه اجتماعی چقدر مهم است. برای افراد طبقه بالا، برچسب قیمت بالاتر توجیه هزینه های اجتماعی را آسان تر می کند – مگر اینکه این هزینه اجتماعی برجسته شود یا شدت آن آشکار باشد. سیاست گذارانی که علاقه مند به جلوگیری از خرید محصولات پرهزینه اجتماعی هستند، ارزش های برابری طلبانه را برجسته می کنند، هزینه اجتماعی خرید را به مصرف کنندگان یادآوری می کنند و بر شدت هزینه اجتماعی تأکید می کنند.

پاسخ: این سوال جالبی است. اثر استحقاق قیمت زمانی از بین رفت که هزینه‌های اجتماعی شدید بود و توجیه تصمیم برای خرید محصول را دشوارتر کرد. پیش‌بینی اینکه چگونه سیاسی شدن هزینه‌های اجتماعی با تأثیرات ما تعامل خواهد داشت، دشوار است، اما به نظر می‌رسد که توجیه هزینه‌های اجتماعی شدیداً سیاسی برای مصرف‌کنندگان خاص سخت‌تر باشد و قدرت کلی اثر استحقاق قیمت را تضعیف کند. در عین حال، با توجه به دوقطبی شدن در مورد بسیاری از این موضوعات، هزینه های اجتماعی سیاسی شده حتی ممکن است توسط برخی بخش ها به عنوان هزینه اجتماعی تلقی نشود. یک سوال کلیدی برای درک این موضوع این است که آیا هزینه های اجتماعی سیاسی شده شدیدتر تلقی می شوند؟ اگر چنین است، در آن صورت ممکن است تأثیر آن برای مسائل اجتماعی سیاسی تضعیف شود.

مجله تحقیقات بازاریابی Scholarly Insights با مشارکت AMA Doctoral Students SIG – شبکه ای مشترک برای دانشجویان دکتری بازاریابی در سراسر جهان تولید می شود.

پاسخ: این امکان وجود دارد که جنسیت یا سایر تفاوت های فردی موجود بتواند در تصمیمات خرید محصولات پرهزینه اجتماعی نقش داشته باشد. ما این حق را یافتیم که هم مردان و هم زنان آن را تجربه کرده بودند تا زمینه خرید محصولات پرهزینه اجتماعی را فراهم کنند. با این حال، این امکان وجود دارد که وقتی فردی احساس حق و حقوق نمی کند، تفاوت های جنسیتی در توجه به مسائل زیست محیطی بر احتمال انتخاب های پرهزینه اجتماعی تأثیر بگذارد. تحقیقات آینده همچنین می تواند بررسی کند که آیا تفاوت های جنسیتی در استحقاق وجود دارد یا خیر.

قیمت‌های بالاتر احساس استحقاق را برای مصرف‌کنندگان در طبقات اجتماعی بالاتر افزایش می‌دهد، زیرا نشان‌دهنده مبادله «یکنواخت» هزینه‌های مالی و هزینه‌های اجتماعی است. به عبارت دیگر، مصرف‌کنندگان طبقه بالا احساس می‌کنند که هزینه‌های اجتماعی توجیه‌پذیر است، زیرا پول زیادی برای محصول پرداخت می‌کنند.

مقاله کامل را بخوانید:

ریچل میلر-مودگیل دانشجوی دکترای بازاریابی، دانشگاه اورگان، ایالات متحده آمریکا است.



منبع

س: یک شرط مرزی اثر استحقاق قیمت، برجستگی نسبی ارزش های برابری طلبانه است. فکر می‌کنید چقدر یا چه زمانی ارزش‌های برابری‌خواهانه طبیعی را در مصرف‌کنندگان طبقه بالا مشاهده می‌کنیم؟ یا این چیزی است که مدیران می توانند برای این مصرف کنندگان برجسته کنند؟

پاسخ: همانطور که در پاسخ خود به سوال اول توضیح دادیم، مصرف کنندگان طبقه پایین مزمن ممکن است به طور موقت با شناخت طبقه اجتماعی بالا توسط عوامل زمینه ای فعال شوند و انتخاب های مشابهی مانند مصرف کنندگان طبقه بالا داشته باشند. همچنین، می‌تواند عوامل موقعیتی دیگری نیز وجود داشته باشد که ممکن است مصرف‌کنندگان طبقه پایین‌تر را به داشتن انگیزه قوی برای توجیه رفتار منفعت‌خواهانه ترغیب کند، اگرچه به طور کلی فعال کردن استحقاق در مصرف‌کنندگان طبقه پایین‌تر می‌تواند دشوارتر باشد. به عنوان مثال، عوامل موقعیتی که اهداف و خواسته های خود محور برجسته مصرف کنندگان را ایجاد می کند (مثلاً محصولات سازگار با هدف یا تبلیغات تخفیف) ممکن است مصرف کنندگان طبقه پایین تر را به انتخاب های پرهزینه اجتماعی سوق دهد، اما مشخص نیست که چنین انتخاب هایی به دلیل استحقاق رخ دهد. . فرصتی برای درک بهتر نقش استحقاق در رفتار مصرف کننده وجود دارد.

س: در مطالعات خود، به جای دستکاری، طبقه اجتماعی ذهنی را اندازه گرفتید. آیا سطوح فردی مصرف کنندگان از طبقه اجتماعی ذهنی بسته به عوامل زمینه ای بازار تغییر می کند؟ آیا کاری وجود دارد که مدیران می توانند برای تشویق (یا دلسرد کردن) این عوامل زمینه ای انجام دهند؟

پاسخ: بیشتر مطالعات ما بر طبقه اجتماعی ذهنی اندازه گیری شده متمرکز بود، اما طبقه اجتماعی ذهنی می تواند به طور موقت فعال شود (به مطالعه 1، پیگیری C مراجعه کنید)، مطابق با اینکه چگونه می توان هویت های فرهنگی دیگر را از نظر زمینه برجسته کرد. در حالی که مصرف کنندگان ادراکات مزمنی از طبقه اجتماعی ذهنی خود دارند، مصرف کنندگان تجربیاتی از قرار گرفتن در یک طبقه اجتماعی نسبتاً بالاتر و همچنین نسبتاً پایین تر از سایرین دارند. این تجربیات است که اجازه می دهد طبقه اجتماعی نسبتاً بالاتر یا پایین تر فعال شود. بنابراین، مدیران بازاریابی می توانند به طور موقت انگیزه ها و ویژگی های طبقه اجتماعی بالا یا پایین را از طریق عوامل زمینه ای بازاریابی (مانند تبلیغات یا مواد تبلیغاتی، برنامه های وضعیت عضویت، سایر استراتژی های خرده فروشی) فعال کنند و مصرف کنندگان را تشویق کنند که خود را یک طبقه اجتماعی نسبتاً بالاتر یا پایین تر تصور کنند. نسبت به دیگران برای کاهش هزینه‌های اجتماعی، توصیه می‌کنیم که شرکت‌ها بر جایگاه بالاتر مصرف‌کننده تأکید نکنند.

ما از نویسندگان خواستیم تا بینش عمیق‌تری در مورد این تحقیق و آنچه که الهام‌بخش آن بوده است، داشته باشند.

س: همانطور که در مقاله شما بحث شد، نگرانی فزاینده ای در میان مصرف کنندگان برای پایداری و برابری اجتماعی وجود دارد. آیا این موضوعی است که هر دوی شما مدت زیادی است که به آن فکر می کنید؟ چه چیزی باعث شد احساس کنید که اکنون زمان تحقیق در مورد آن فرا رسیده است؟

با این حال، تأثیر طبقه اجتماعی بر استحقاق در شرایط خاصی از بین می رود. اولاً، اگر یک فرد طبقه بالا ارزش‌های برابری‌خواهانه قوی داشته باشد (یعنی اگر معتقد نباشد که منافعش از دیگران مهم‌تر است)، تأثیری ندارد. دوم، اگر هزینه اجتماعی خرید یک محصول برجسته شود، افراد طبقه بالا دیگر حق خرید را ندارند. به‌علاوه، اگر هزینه‌های اجتماعی کم‌تر باشد (مثلاً نگرانی فزاینده در مورد گردشگری که باعث آسیب‌های زیست محیطی در ساحل می‌شود) در مقابل شدیدتر (مثلاً تعطیلی دو ساله برای بهبود شرایط، افراد با کلاس بالا قصد خرید و تمایل بیشتری به پرداخت دارند. چنین آسیبی). در حالی که چنین مصرف‌کنندگانی هنوز احساس حق بالایی نسبت به محصولات پرهزینه اجتماعی دارند، این اثر تعدیل به این دلیل رخ می‌دهد که احساس می‌کنند کمتر قادر به توجیه خرید خود هستند.

پاسخ: اگرچه مصرف‌کنندگان طبقه بالا عموماً می‌توانند بر خود متمرکزتر باشند و نسبت به عوامل زمینه‌ای که استحقاق را بالا می‌برند، حساس‌تر باشند، ما در مطالعه 4 خود دریافتیم که ارزش‌های برابری‌خواهانه می‌توانند به طور موقت وقتی مصرف‌کنندگان یک کار نوشتاری ساده را انجام می‌دهند برجسته شوند. بسیاری از بازاریابی های سنتی ممکن است بر انگیزه های آرمانی و موقعیت تمرکز کنند، که ارزش های برابری طلبانه را برجسته نمی کند. با این حال، این تمرکز ممکن است امروزه در حال تغییر باشد، زیرا برندهای بیشتر و بیشتری خود را حول ارزش‌های برتر از خود مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. برای چنین محصولاتی، آن‌ها ممکن است بتوانند ارزش‌های برابری‌خواهانه را با قرار دادن مشتریان طبقات بالا در معرض برخی از پیام‌های بازاریابی مسئولیت‌پذیر اجتماعی در رابطه با عدالت یا برابری اجتماعی فعال کنند، اگرچه این امر به‌طور تجربی آزمایش نشده است و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

آنجلا کینگ دانشجوی دکترای بازاریابی، دانشگاه کالیفرنیا، ایروین، ایالات متحده آمریکا است.

س: سازمان هایی که هدفشان افزایش پایداری و برابری اجتماعی است، نسبت به سایرین با هزینه های اجتماعی سیاسی شده بیشتری روبرو هستند. در یکی از مطالعات خود (S6)، شما اثر تعدیل کننده شدت هزینه اجتماعی را در نظر می گیرید. آیا تفاوت‌های بالقوه‌ای را در موضوعات بسیار سیاسی و غیرسیاسی می‌بینید؟

مطالعه کامل را برای جزئیات کامل بخوانید

س: آیا شرایطی وجود دارد که بتواند مصرف کنندگان طبقه پایین را به سمت انتخاب های پرهزینه اجتماعی مشابه مصرف کنندگان طبقه بالا سوق دهد؟ آیا آنها می توانند حق را از جای دیگری بگیرند؟