اخبار بد پزشکی باعث می‌شود که بیماران داروهای نام تجاری را به جای داروهای ژنریک انتخاب کنند که میلیاردها هزینه دارد.

مطالعه کامل را برای جزئیات کامل بخوانید

دریافت اخبار بد یک بخش رایج و اغلب اجتناب ناپذیر از تعامل با سیستم مراقبت های بهداشتی است. در این مطالعه، نویسندگان ابتدا بر اخبار پزشکی که با نتایج آزمایش خون برای کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) ارائه می‌شوند، تمرکز می‌کنند و به مرز بین 129 میلی‌گرم در دسی‌لیتر و نتایج LDL 130 میلی‌گرم در دسی‌لیتر نگاه می‌کنند – مرز بین محدوده “نزدیک به بهینه” و “بالای مرزی”. این یک آزمایش رایج با یک برش واضح است که در دستورالعمل های بالینی تعریف شده است. این آزمایش همچنین یک آزمایش مفید است زیرا سطح LDL با خطای قابل توجهی اندازه گیری می شود (مثلاً بسته به روزه) که به این معنی است که دو نوع فرد (129 در مقابل 130 میلی گرم در دسی لیتر) وضعیت سلامتی یکسانی دارند.

مانوئل هرموسیلا، استادیار بازاریابی، دانشگاه جان هاپکینز، ایالات متحده آمریکا است.

با هدف گسترش یافته ها، محققان به یک آزمایش پزشکی متفاوت روی آوردند: هموگلوبین A1c، یک آزمایش قند خون که برای تشخیص و مدیریت دیابت استفاده می شود. آنها بر آستانه 6.9 تا 7 درصدی که بیماران دیابتی برای مدیریت شرایط خود استفاده می کنند، تمرکز کردند. در اینجا نیز، نتایج به طور کلی با این ایده مطابقت دارد که اخبار بد پزشکی باعث می‌شود بیماران تمایل کمتری به پذیرش خطر درک بالاتر داروهای ژنریک داشته باشند.

اخبار بد به عنوان عاملی در توصیه های دارویی

در حالی که تحقیقات در مورد اخبار بد در محیط های مراقبت های بهداشتی به طور سنتی بر پیامدهای شدید مانند مرگ یا تشخیص سرطان متمرکز شده است، بررسی تست های معمول می تواند به درک بهتر تصمیمات مربوط به هزینه های مراقبت های بهداشتی منجر شود.

یک جدید مجله بازاریابی مطالعه نشان می‌دهد که برخی از هزینه‌های بیش از حد برای داروهای نام تجاری می‌تواند به بیمارانی نسبت داده شود که هنگام دریافت اخبار بد پزشکی، احساسات منفی را تجربه می‌کنند. این تحقیق به تخمین‌هایی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد اگر بیماران همیشه یک گزینه عمومی را در صورت در دسترس بودن انتخاب کنند، صرفه‌جویی قابل‌توجهی برای سیستم مراقبت‌های بهداشتی ایالات متحده – حدود 10 درصد از هزینه‌های دارویی یا 36 میلیارد دلار در سال – نشان می‌دهد.[1] محققان پیشنهاد می‌کنند که استفاده گسترده‌تر از ژنریک‌ها می‌تواند هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، بدون اینکه کیفیت مراقبت از بیمار را به خطر بیندازد.

احساسات و ریسک پذیری

اندرو تی چینگ، استاد بازاریابی، دانشگاه جان هاپکینز، ایالات متحده است.



منبع

این یافته ها پیامدهایی برای چندین سهامدار کلیدی در صنعت مراقبت های بهداشتی دارد. سیاستگذاران سلامت، تولیدکنندگان داروهای ژنریک و بیمه‌گران همگی در هدف مشترک تشویق بیماران به انتخاب داروهای ژنریک به جای داروهای نام تجاری مشترک هستند. برای دستیابی به این هدف، بیمه‌گران در حال حاضر به دو ابزار اصلی متکی هستند. اولی مربوط به مجموعه ای از پیش بینی های جمعیت شناختی و اجتماعی-اقتصادی نگرش های عمومی-گریز است. مورد دوم مربوط به ابزارهای احتمالی مداخله است که به تبلیغات مبتنی بر قیمت خلاصه می شود (به عنوان مثال، تخفیف، کوپن، نمونه رایگان).

این مطالعه نشان می‌دهد که تأثیر اخبار بد بلافاصله پس از آزمایش (۹۰ روز) متمرکز می‌شود و به‌ویژه برای بیمارانی که برای اولین بار دارو می‌خرند، تأثیرگذار است. همچنین تأثیرات قوی‌تری در میان بیماران سالم‌تری پیدا می‌کند که ممکن است از اخبار بد «بیشتر شگفت‌زده شوند».

Hermosilla دو جایگزین برای Hydroxychloroquine پیدا کرد: نسخه عمومی با حدود 15 دلار در ماه و نسخه مارک با قیمت سنگین 330 دلار. هرموسیلا می گوید دوست خانوادگی نسخه عمومی را نمی خواست. “با توجه به تشخیص سرطان او، او احساس کرد که ژنریک به اندازه کافی “ایمن” نیست – و این باعث شد به این فکر کنم: آیا ناامنی های مربوط به پزشکی می تواند بر انتخاب های نام تجاری / عمومی بیماران تأثیر بگذارد؟

در اوج همه‌گیری کووید-19، مانوئل هرموسیلا از یک دوست خانوادگی در شیلی که اخیراً به سرطان مبتلا شده بود، تماس گرفت. این دوست برای ردیابی هیدروکسی کلروکین برای درمان آرتریت روماتوئید خود به کمک نیاز داشت – دارویی که با توجه به قدرت های درمانی فرضی آن برای مبارزه با کووید-19 کمبود دارد.

محققان پیشنهاد می‌کنند که تنها تکیه بر پیش‌بینی‌کننده‌های جمعیت‌شناختی و اجتماعی-اقتصادی ممکن است از یک مورد مهم قابل مشاهده یعنی رسیدن اخبار بد پزشکی غفلت کند. بر این اساس، غنی سازی چارچوب با متغیرهایی برای تازگی اخبار بد پزشکی می تواند کارایی کمپین ها را بهبود بخشد. یک روش ساده ممکن است یادآوری معادل سازی داروهای ژنریک به بیماران از طریق پیامک بلافاصله پس از دریافت نتایج آزمایش باشد.

برو به مجله بازاریابی

در حالی که بسیاری از تحقیقات موجود بر این ایده متمرکز شده‌اند که مصرف‌کنندگان فاقد اطلاعاتی هستند که آنها را در مورد هم ارزی درمانی بین داروهای ژنریک و نام تجاری اطمینان دهد، نویسندگان بر این تمرکز دارند که چگونه «شوک‌های اطلاعاتی منفی» ممکن است بر تصمیم‌گیری بیمار تأثیر بگذارد. این کار مبتنی بر ادبیاتی است که نشان می‌دهد احساسات منفی ریسک‌پذیری را کاهش می‌دهد.

از جانب: مانوئل هرموسیلا و اندرو تی چینگ، “آیا اخبار بد پزشکی ترجیحات داروهای ژنریک را کاهش می دهد؟” مجله بازاریابی.

محققان 2282 فردی را که در مرز 129/130 میلی‌گرم در دسی‌لیتر آزمایش کردند، مورد بررسی قرار دادند و آنالیز شامل تمام داروهای تجویزی این بیماران (در شش کلاس دارویی) می‌شود. آنها دریافتند که نتیجه آزمایش LDL “بالا مرزی” در واقع بر انتخاب دارو تأثیر گذاشته است. نسبت به بیماران کنترل (129 میلی گرم در دسی لیتر)، کسانی که اخبار بد (130 میلی گرم در دسی لیتر) دریافت می کنند، 1.3 درصد کمتر احتمال دارد که گزینه عمومی را انتخاب کنند. با در نظر گرفتن میانگین تخفیف قیمت ژنریک نسبت به داروهای نام تجاری، این اثر حاکی از افزایش تقریباً 3 درصدی در کل هزینه‌های دارویی برای بیماران متوسط ​​است.

1این شکل از یافته های هاس و همکاران پیروی می کند. (2005) و یوهانسن و ریچاردسون (2016)، که تخمین می زنند که هزینه های داروهای تجویزی در ایالات متحده ممکن است 10٪ در سناریوی (تعادل جزئی) جایگزینی کامل ژنریک کاهش یابد.

دریافت اخبار بد پزشکی می تواند نگران کننده باشد. ممکن است ما را تحت تاثیر قرار دهد تا سبک زندگی سالم تری را در پیش بگیریم، شاید با ورزش بیشتر یا خوردن غذای سالم تر. با توجه به اینکه داروهای نام تجاری موثرتر و شاید حتی ایمن‌تر از داروهای ژنریک تلقی می‌شوند (علیرغم اینکه بسیاری از کارشناسان ژنریک را به عنوان کپی مولکولی داروهای نام تجاری می‌دانند)، اخبار بد ممکن است بر نحوه انتخاب بین داروها نیز تأثیر بگذارد.