زمان آن رسیده است که محققان بازاریابی رویکرد خود را نسبت به جنسیت تغییر دهند

ما متوجه شدیم که کمتر از 10 درصد از مقالات به ساخت اجتماعی تجارب و هویت های جنسیتی در نمونه هایی مانند پدران خانه نشین و توانمندسازی زنان در مشارکت در فعالیت های DIY می پردازند. مطالعات کمی در مورد تمایلات جنسی، مانند تحقیقات در مورد شیوه های مصرف مصرف کنندگان LGBTQIA+ وجود دارد. تعداد کمتری از مقالات به بررسی بی‌عدالتی و خشونت جنسیتی می‌پردازند (به عنوان مثال، تصویر خشونت علیه زنان در تبلیغات و همچنین برابری، تنوع، و شمول). کوچکترین دسته از مطالعات، چگونگی «جنسیت» محصولات و برندها را در نظر می گیرد (یعنی چگونه بازاریابان و مصرف کنندگان ویژگی های مردانه و زنانه را به محصولات و مارک ها نسبت می دهند).

تفاوت ها در مقابل شباهت ها

این تحولات اجتماعی به این معنی است که تعداد زیادی از مصرف کنندگان نگرش خود را نسبت به سبک، تعامل اجتماعی و سرگرمی تغییر می دهند. در نتیجه، شرکت‌ها مجبور شده‌اند استراتژی‌های خود را مجدداً تصور کنند و بازاریابان باید طیف گسترده‌تری از هویت‌ها و شیوه‌های جنسیتی را تطبیق دهند. دیدن آگهی‌هایی که مادران شاغل را با کمک پدران خانه‌نشین، مردانی که از محصولات پاک‌کننده و آرایش استفاده می‌کنند، و خرده‌فروشانی که طیفی از محصولات بی‌نظیر جنسی را ارائه می‌دهند، دیده می‌شود. در وب سایت خود، گروه PHA، یک شرکت جهانی رسانه های روابط عمومی/دیجیتال مستقر در بریتانیا، نشان می دهد که چگونه صنعت زیبایی با ارائه محصولات خنثی جنسیتی و استراتژی های تبلیغاتی مبتنی بر علت به جای هدف قرار دادن مشتریان بر اساس جنسیت، از سیالیت جنسیتی استقبال می کند.

الگوهای عشق، کار، والدین و مراقبت از سالمندان، همراه با جنبش های اجتماعی برجسته ای که خواستار برابری در محل کار و بازنمایی مثبت جنسیتی در رسانه ها هستند، مفاهیم متعارف نقش های جنسیتی را در سراسر جهان تغییر داده است. دو مورد از برجسته‌ترین نمونه‌های معاصر عبارتند از آزادی انتقال جنسیتی و قانونی شدن ازدواج همجنس‌گرایان در تعداد فزاینده‌ای از کشورها.

مطالعه کامل را برای جزئیات کامل بخوانید

کاترین پاندرز، دانشیار تبلیغات، دانشگاه تگزاس در آستین، ایالات متحده است.



منبع

تیم بین المللی ما مقالات آکادمیک در مورد جنسیت منتشر شده در مجلات بازاریابی سطح بالا را در یک دوره 30 ساله (از 1993 تا 2021) بررسی کرد و دریافت که اکثر تحقیقات بر تفاوت های جنسیتی بین زن و مرد و همچنین ویژگی های جنسیتی مانند به عنوان مردانی که قاطعیت دارند و زنان روی روابط تمرکز می کنند. همچنین تحقیقاتی در مورد نقش های جنسیتی، مانند روابط بین زن و شوهر، مادر/پدر با دختر/پسر، و مطالعاتی که در آن مفروضات سنتی در مورد معنای مرد یا زن بودن غالب است، مشخص شده است.

توصیه می‌کنیم که محققان بازاریابی مطمئن شوند که روش‌های تحقیقاتی آن‌ها شامل موقعیت‌ها و نقش‌های جنسیتی سنتی و غیرسنتی، سیال جنسیتی و غیردودویی است که جامعه معاصر را منعکس می‌کند. ما دانشگاهیان و متخصصان را تشویق می‌کنیم تا به پیامدهای اخلاقی یافته‌های خود در مورد افراد دارای جنسیت و استراتژی‌های بازاریابی بپردازند. چنین کاری ممکن است تأثیر اجتماعی استخدام کارکنان خرده‌فروشی با «ظاهر» یا هیکلی خاص را نشان دهد، که گامی برای اطمینان از اینکه تحقیقات منتشر شده در مجلات بازاریابی سطح بالا با عبارات جنسیتی کنونی همخوانی دارد.

آندریا پروترو، استاد تجارت و جامعه، کالج دانشگاه دوبلین، ایرلند است.

لیزا پنالوزا استاد بازاریابی، دانشکده بازرگانی KEDGE، فرانسه است.

در یک جدید مجله بازاریابی در این مطالعه، ما بررسی می کنیم که چگونه اجتماعی شدن محققان – به ویژه تعهدات آنها به ارزش ها و شیوه های تحقیقاتی خاص – بر انواع و نتایج تحقیقات مبتنی بر جنسیت منتشر شده در مجلات بازاریابی سطح بالا تأثیر می گذارد. ما متوجه شدیم که اجتماعی شدن و تعهد به ارزش‌ها و شیوه‌های پژوهشی دلیل این است که بسیاری از این تحقیقات جامعه معاصر یا عملکرد بازاریابی را منعکس نمی‌کنند.

تحلیل ما نشان می‌دهد که روش‌های تحقیق کمی بر تحقیقات منتشر شده در مورد جنسیت غالب است، و تمرکز بر تفاوت‌ها کاملاً توجه به شباهت‌ها در تحقیقات مربوط به عدم تعادل منابع مبتنی بر جنسیت در جوامع را تحت الشعاع قرار می‌دهد. علاوه بر این، نتایج ما نشان می‌دهد که بیشتر کارهای کمی در مورد جنسیت به نمونه‌های راحت متکی است و کمتر از نیمی از نمونه‌های راحت از دانشجویان تشکیل شده‌اند. با توجه به اینکه دانش‌آموزان دارای سطوح تحصیلات بالاتر و تجربیات زندگی کمتری نسبت به جمعیت عمومی بزرگسالان هستند، ما بازنمایی و تعمیم‌پذیری تحقیقات مبتنی بر دانش‌آموزان در تولید دانش جنسیت در بازاریابی و جامعه را زیر سوال می‌بریم.

برو به مجله بازاریابی

از جانب: لیزا پنالوزا، آندریا پروترو، پیر مک‌دونا و کاترین پاندرز، «گذشته و آینده تحقیقات جنسیتی در بازاریابی: پارادایم‌ها، موضع‌گیری‌ها و تعهدات مبتنی بر ارزش» مجله بازاریابی.

به طور کلی، به روز رسانی تحقیقات جنسیتی به گونه ای که متنوع تر و فراگیرتر باشد و تأثیرات آن بر افراد دارای جنسیت را مشخص کند، یافته ها را به صنعت و جامعه مرتبط تر می کند و منجر به تحقیقات بازاریابی بهتر برای جهانی بهتر می شود.

پیر مک‌دونا، استاد بازاریابی انتقادی و جامعه، دانشگاه باث، انگلستان است.

در مجموع، مطالعه ما نحوه تفکر محققان در مورد جنسیت را به روش‌های تحقیق و یافته‌های منتشر شده در مجلات بازاریابی سطح بالا مرتبط می‌کند.

درس هایی برای ذینفعان

  • برای محققین: شباهت‌های بین جنسیت‌ها و تفاوت‌های جنسیتی را شرح دهید. فقط روی تفاوت های زن و مرد تمرکز نکنید.
  • برای سردبیران مجلات: ارائه های متنوع و نوآورانه را تشویق کنید.
  • برای داوران: تقاضای مقیاس های معاصر در ارسال های ارسالی که جنسیت را بررسی می کنند.
  • برای معلمان: موضوعات جنسیتی را در کلاس‌های رفتار مصرف‌کننده و بازاریابی بنویسید و مطالعات موردی را بنویسید که جنسیت‌ها و روابط جنسی متنوعی را برای این کلاس‌ها نشان دهد.
  • برای موسسات دانشگاهی: تشویق تحقیقات جنسیتی و نوآوری های مرتبط با اعضای هیئت علمی.
  • برای شرکت ها: تفکر و روش‌ها را برای انعکاس جنسیت‌ها و روابط جنسیتی در حال تکامل در جوامع به روز کنید.