چگونه برندها می توانند از رسانه های اجتماعی برای تحریک تعامل و فروش استفاده کنند؟


محققان دانشگاه Vrije Amsterdam مقاله جدیدی را منتشر کردند که تأثیر رسانه‌های اجتماعی متعلق به مالکیت را بر تعامل و فروش مشتری بررسی می‌کند.

این مطالعه، در آینده در مجله بازاریابی، عنوان “فراتحلیل اثرات رسانه های اجتماعی متعلق به برند بر تعامل و فروش رسانه های اجتماعی” و توسط جورجیا لیادلی، فرانچسکا سوتگیو و پیتر دبلیو جی ورلگ نوشته شده است.

با بیش از سه میلیارد کاربر رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان، برندها مدت‌هاست که اهمیت حضور قوی در رسانه‌های اجتماعی را درک کرده‌اند. بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که بیش از 91 درصد از شرکت‌ها بودجه بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را در سه سال آینده افزایش خواهند داد و 62 درصد از مصرف‌کنندگان معتقدند که برندها تنها در صورت حضور قوی در رسانه‌های اجتماعی در بلندمدت موفق خواهند شد.

محتوایی که برندها از طریق کانال های رسانه های اجتماعی خود ایجاد و به اشتراک می گذارند، «رسانه های اجتماعی متعلق به» نامیده می شود. لیادلی می‌گوید: «در حالی که برندها به طور فزاینده‌ای در رسانه‌های اجتماعی متعلق به خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، بسیاری از بازده کلی حضورشان در رسانه‌های اجتماعی مطمئن نیستند و می‌پرسند چگونه می‌توانند کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی مؤثرتری را در قیف خرید طراحی کنند.» به عبارت دیگر، شرکت ها سوالات زیر را مطرح می کنند:

  1. رسانه های اجتماعی تحت مالکیت چقدر موثر هستند و آیا آنها فقط باعث ایجاد تعامل یا فروش می شوند؟
  2. آیا محتوایی که باعث ایجاد تعامل در رسانه های اجتماعی می شود می تواند برای بهبود فروش نیز استفاده شود؟
  3. آیا رسانه های اجتماعی متعلق به یک شرکت در سراسر تنظیمات به همان اندازه موثر است؟ آیا برای برندهای لذت بخش موثرتر از برندهای کاربردی است؟

این مطالعه جدید در مورد تأثیر رسانه های اجتماعی متعلق به رسانه های اجتماعی بر تعامل و فروش رسانه های اجتماعی است

بر اساس یک متاآنالیز 1641 کشش در 86 مطالعه از سال 2011 تا 2021 است که 31 صنعت، 14 پلت فرم و 17 کشور را پوشش می دهد. سوتگیو توضیح می‌دهد که «برخلاف باورهای مدیریتی مبنی بر اینکه رسانه‌های اجتماعی تحت مالکیت در درجه اول یک ابزار تعامل هستند، ما تأثیر قوی‌تری از رسانه‌های اجتماعی متعلق به مالکیت بر فروش مشاهده می‌کنیم. ممکن است مشتریان زیادی وجود داشته باشند که پست‌های فردی را لایک کنند یا زمانی را برای گذاشتن نظر یا اشتراک‌گذاری پست از حساب‌های شخصی خود اختصاص دهند، اما برندها ممکن است با تمرکز بر چنین معیارهای اندازه‌گیری آسان، تأثیر رسانه‌های اجتماعی متعلق به خود را دست کم بگیرند. “

برای ایجاد تعامل از طریق محتوای اجتماعی، اغلب به شرکت‌ها توصیه می‌شود که در انتهای پست‌های خود یک سوال بگنجانند یا یک مسابقه ایجاد کنند. Verlegh می‌گوید: «با این حال، مطالعه ما نشان می‌دهد که مؤثرترین محتوا برای تحریک تعامل در رسانه‌های اجتماعی، تمرکز بر احساسات مانند پست‌های خنده‌دار یا لمس‌کننده است. اما اگر هدف تحریک فروش است، محتوای رسانه های اجتماعی باید بر انتقال اطلاعات و مزایای محصول تمرکز کرده و از احساسات عاطفی دور شوند.

این مطالعه دستورالعمل های زیر را برای مدیران ارشد بازاریابی و مدیران رسانه های اجتماعی ارائه می دهد:

  • «آنچه می گویند» و «چگونه آن را می گویند» بسته به هدفشان تعادل برقرار کنید: روی «چگونه» مشتریان را با محتوای احساسی تر جذب کنند و روی «چه چیزی» برای تحریک فروش با محتوای اطلاعاتی بیشتر تمرکز کنید (مثلاً برند لذت بخش Oreo اخیراً فروش خود را با استفاده از یک پست اطلاعاتی در فیس بوک در مورد دستور العملی که دارای طعم مخمل قرمز نسخه محدود است، افزایش داده است.
  • لزومی ندارد که همیشه جوامع را رشد دهید تا به بیشترین تعداد مصرف کننده دسترسی پیدا کنید. رسانه‌های اجتماعی متعلق به شرکت‌ها برای جوامع کوچک برند مؤثرتر هستند و مصرف‌کنندگان برای صمیمیت یک جامعه کوچک با اعتماد بیشتر به برند و پیام‌های آن ارزش قائل هستند.
  • شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام نسبت به میکروبلاگ هایی مانند توییتر برای تحریک تعامل رسانه های اجتماعی مناسب تر هستند. این نشان می دهد که استحکام و اعتماد پیوند مهمتر از دسترسی آزاد و انتشار گسترده است.
  • معرفی تبلیغات در پلتفرم‌های مختلف، تأثیر رسانه‌های اجتماعی متعلق به خود را بر تعامل تضعیف کرد. در حالی که تبلیغات ممکن است دسترسی و مشارکت محتوای رسانه های اجتماعی متعلق به خود را تقویت کند، می تواند حواس مخاطب را پرت کند و سهم آن را کاهش دهد.
  • ممکن است برای برندها استفاده از یک استراتژی رسانه اجتماعی در مناطق جغرافیایی مختلف نامطلوب باشد، بنابراین مدیران باید استراتژی ها را برای در نظر گرفتن تفاوت ها در ویژگی های کشور تطبیق دهند. استفاده روزافزون از رسانه‌های اجتماعی در گوشی‌های هوشمند تأثیر رسانه‌های اجتماعی متعلق به خود را بر فروش افزایش می‌دهد و مدیران می‌توانند در کشورهایی که ضریب نفوذ تلفن همراه بیشتری دارند، انتظار اثرات فروش قوی‌تری داشته باشند. برای کشورهایی با فاصله قدرت بالا، رسانه های اجتماعی متعلق به تأثیرات قوی تری بر فروش می گذارند. فاصله قدرت بالا به پذیرش بیشتر ارتباطات مارک دار مرتبط است که نیازهای مادی و وضعیتی را برآورده می کند.

اطلاعات تماس کامل مقاله و نویسنده در: https://doi.org/10.1177/00222429221123250 موجود است

درمورد مجله بازاریابی

را مجله بازاریابی توسعه و انتشار دانش در مورد سؤالات بازاریابی در دنیای واقعی که برای محققان، مربیان، مدیران، سیاست گذاران، مصرف کنندگان و سایر ذینفعان اجتماعی در سراسر جهان مفید است. توسط انجمن بازاریابی آمریکا از زمان تأسیس آن در سال 1936 منتشر شده است. JM نقش بسزایی در شکل دادن به محتوا و مرزهای رشته بازاریابی داشته است. Shrihari Sridhar (کرسی Joe Foster ’56 در رهبری کسب و کار، استاد بازاریابی در مدرسه کسب و کار Mays، دانشگاه A&M تگزاس) به عنوان سردبیر فعلی خدمت می کند.
https://www.ama.org/jm

درباره انجمن بازاریابی آمریکا (AMA)

AMA به عنوان بزرگ‌ترین انجمن بازاریابی مبتنی بر فصل در جهان، مورد اعتماد متخصصان بازاریابی و فروش است تا به آنها کمک کند تا آنچه را که در آینده در این صنعت می‌آید کشف کنند. AMA دارای جامعه ای از شعب محلی در بیش از 70 شهر و 350 پردیس کالج در سراسر آمریکای شمالی است. AMA خانه محتوای برنده جوایز، گواهینامه حرفه ای PCM®، مجلات دانشگاهی برتر، و رویدادها و کنفرانس های آموزشی پیشرو در صنعت است.
https://www.ama.org

مرلین استون مدیر انجمن های علمی و مجلات انجمن بازاریابی آمریکا است.



منبع