اقتصاد خرد، نگاهی خرد به کسبوکارها دارد و اقتصاد کلان کسبوکارها را در ابعاد بزرگتر و کلان مشاهده میکند. در مباحث اقتصاد خُرد، عرضه و تقاضا در معرفی، خرید و فروش کالا و خدمات دارای اهمیت بالایی هستند و در اقتصاد کلان، رشد و پیشرفت ناخالص ملی، تورم و بیکاری، حجم گسترده نقدینگی، شاخص کل بورس و مسائلی از این قبیل مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. مفهوم اقتصاد خرداین علم اجتماعی تصمیمات افراد و شرکتها را برای تخصیص منابع تولید، مبادله و مصرف مطالعه میکند. همچنین با قیمتها و تولید در بازارهای واحد و تعامل بین بازارهای مختلف سر و کار دارد، اما مطالعه کل اقتصاد را به اقتصاد کلان واگذار میکند. اقتصاددانان خرد انواع مختلفی از مدلها را بر اساس منطق و رفتار انسان در نظر میگیرند و مدلها را در برابر دنیای واقعی آزمایش میکنند. خانوارها در انجام انتخاب خود درآمد را برای خرید بسیاری از کالاها و خدمات تخصیص می دهند .
تعریف اقتصاد خرد چیست؟ | تفاوت اقتصاد خرد و اقتصاد کلان چیست؟
نتیجتاً با توجه به بودجه محدودش دست به انتخاب کالاها و خدمات می زند . بنابراین مصرف کننده سعی می کند بودجه محدودش را به گونه ای به کالاها و خدمات گوناگون اختصاص دهد که حداکثر رضایت خاطر یا مطلوبیت را بدست آورد . روشن است که مطلوبیت یا احساس رضایت خاطر مفهومی غیر قابل اندازه گیری است به عبارت دیگر یک مفهوم ذهنی است . بطور کلی رفتار مصرف کننده به دو روش بررسی می شود در یک روش که روش سنتی مطلوبیت نام دارد فرض می شود که مطلوبیت قابل اندازه گیری است روش دیگر ، روش منحنی های بی تفاوتی است که در آن نیاز به اندازه گیری مطلوبیت نیست . با مطالعه منابع اقتصاد خرد و فرا گیری علم اقتصاد در می یابیم که چگونه تصمیم ها و انتخاب های ما بر روند عرضه و تولید کالا، خدمات و در نتیجه قیمت و بهای محصولات تاثیر می گذارد.
- قانون عرضه و تقاضا ترکیبی از دو اصل اساسی اقتصادی است که توضیح میدهد چگونه تغییرات در قیمت یک منبع، کالا یا محصول بر عرضه و تقاضای آن تأثیر میگذارد.
- لازم به ذکر است فایل های دوره صرفا روی یک دستگاه قابل نمایش هستند.
- کتاب بحران انرژی جدید اثر شهزاد برومند جزی توسط انتشارات آماره منتشر شده است.
- در این جا تقاضا به معنای میزان نیاز خریداران برای خرید کالا می باشد و عرضه همان قیمت و میزان در دسترس بودن کالا را نشان می دهد.
در دههی ۱۹۵۰، هربرت الکساندر سیمون نظریهی رضایتبخشی خود را معرفی کرد؛ نظریهای در مورد رفتار مصرف کننده مبنی بر این که وقتی مشتری کالاها یا خدمات را پیدا می کند که مورد نیاز و ظاهرا به اندازهی کافی مطلوب است، نیاز و تلاش برای تصمیم گیری به پایان میرسد. شاید اولین متن موجود که شبکهی پیچیدهی مصرفکننده و فرایند تصمیمگیری را توضیح میدهد، متعلق به ریاضیدان سوئیسی، نیکولاس برنولی (۱۶۹۵-۱۷۲۶) باشد. نظریه ی آدام اسمیت در مورد “لسه فر“ یا عدم مداخله که در اواسط قرن هجدهم معرفی شد با تمرکز بر بازارهای آزاد و سرمایهداری بر نظریه های اقتصادی آن زمان تسلط یافت. دیدگاه اقتصادی اسمیت تا اوایل قرن بیستم، هنگامی که آلفرد مارشال (۱۸۴۲-۱۹۲۴)، اقتصاددان متولد لندن، تفکرات اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد، تا دو قرن بر اقتصاد حاکم بود. مارشال در کتاباش با عنوان “اصول اقتصاد” مفاهیم مطلوبیت مصرفکننده، منحنی تقاضا، و کشش قیمتی تقاضا را قاعده مند کرد.
اما اگر نابرابری درآمد افزایش یابد، ممکن است جان مشتریان خود را از دست بدهد یا مجبور شود قیمت محصولات خود را کاهش دهد. جان تصمیم میگیرد محصولات خود، یعنی شیرینیهای تازه پخته شده را با نرخی ارزانتر از قنادی گران قیمت، اما گرانتر از سوپرمارکتها بفروشد و برای آن تبلیغ کند. برخی از محصولات قنادی او «انعطاف تقاضا» ندارند و بنابراین قیمت توسط رقابت بازار تعیین میشود. یکی دیگر از عواملی که بر قیمتها تأثیر میگذارد، قیمت مواد اولیه و آب و برق است.
کتاب ظهور سیاست صنعتی چین در دوره 1978 تا 2020
مجله خبری هنر مارکتینگ کنید جان در اقتصادی فعالیت میکند که موانع برای ورود به یک بازار کم است و دولت از کسب و کارهای کوچک و نوپا در برابر بازیگران بزرگ بازار حمایت میکند. مثل بازار بورس که روانشناسی بازار و تکنیک های تابلوخوانی، بعضا از تحلیل های تکنیکال و فاندمنتال، مهم تر است. اقتصاد خرد علمی اجتماعی است که به مطالعه پیامدهای تصمیم ها و انگیزه ها می پردازد و نشان می دهد چرا و چگونه کالاهای مختلف قیمت های متفاوتی دارند.