تئوری اقتصاد خرد نشر نی | artofmarketing

اما اگر نابرابری درآمد افزایش یابد، ممکن است جان مشتریان خود را از دست بدهد یا مجبور شود قیمت‌ محصولات خود را کاهش دهد. جان تصمیم می‌گیرد محصولات خود، یعنی شیرینی‌های تازه پخته شده را با نرخی ارزان‌تر از قنادی گران قیمت، اما گران‌تر از سوپرمارکت‌ها بفروشد و برای آن تبلیغ کند. برخی از محصولات قنادی او «انعطاف تقاضا» ندارند و بنابراین قیمت توسط رقابت بازار تعیین می‌شود. یکی دیگر از عواملی که بر قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد، قیمت مواد اولیه و آب و برق است.

آشنایی با مفهوم مازاد عرضه و مازاد تقاضا

به این منظور مجله خبری هنر مارکتینگ ریزی های زمان دار مربوط به این مبحث به دو دسته تقسیم می شوند. در این مقاله به تفصیل دامنه فعالیت این دو رشته اصلی علم اقتصاد و کاربرد هر کدام در سرمایه‌گذاری را توضیح می‌دهیم. اقتصاد روشی برای تفكر است و مهمترین دستاوردی كه از مطالعه ی اقتصاد حاصل می شود ‌‌”فكر كردن مانند یك اقتصاددان” است، یعنی توانایی تشخیص عناصر اساسی یك مسئله و یافتن راه حل آن به روشی تحلیلی.

***به هیچ عنوان خرید حضوری نداریم***

نتیجتاً با توجه به بودجه محدودش دست به انتخاب کالاها و خدمات می زند . بنابراین مصرف کننده سعی می کند بودجه محدودش را به گونه ای به کالاها و خدمات گوناگون اختصاص دهد که حداکثر رضایت خاطر یا مطلوبیت را بدست آورد . روشن است که مطلوبیت یا احساس رضایت خاطر مفهومی غیر قابل اندازه گیری است به عبارت دیگر یک مفهوم ذهنی است . بطور کلی رفتار مصرف کننده به دو روش بررسی می شود در یک روش که روش سنتی مطلوبیت نام دارد فرض می شود که مطلوبیت قابل اندازه گیری است روش دیگر ، روش منحنی های بی تفاوتی است که در آن نیاز به اندازه گیری مطلوبیت نیست . با مطالعه منابع اقتصاد خرد و فرا گیری علم اقتصاد در می یابیم که چگونه تصمیم ها و انتخاب های ما بر روند عرضه و تولید کالا، خدمات و در نتیجه قیمت و بهای محصولات تاثیر می گذارد.

  • تحولات بسیار شگفت و شگرف علم اقتصاد، مؤلف را برآن داشت تا ابتدا به مهمترین گرایش های اقتصاد پرداخته و آن را به صورت نوین تدریس نموده و زمینه بیشتری را جهت آشنایی نواندیشان و نظریه پردازان اسلامی با این علم فراهم نماید.
  • این امکان وجود دارد که محصولات قنادی جان با سطح قیمت‌هایی که برای آن‌ها تعیین کرده است با استقبال کافی روبه‌رو نشود، یعنی تقاضا به اندازه کافی نداشته باشد یا جان با نبود نیروی کار ماهر مواجه شود.
  • یا به عبارت دیگر یعنی مصرف کننده حاضر است در ازای گرفتن کالای x چند واحد از کالای y را از دست بدهد و یا برعکس .
  • ای سرمایه‌گذاری باید بیشتر روی تحلیل وضعیت اقتصاد خرد تمرکز کنند، اما این باور همیشه درست نیست؛ چرا که وضعیت اقتصاد کلان هم، ریسک‌های سیستماتیک را شکل می‌دهد که نتیجه آن روی وضعیت کلی پرتفوی سرمایه‌گذار مشخص می‌شود.
  • برای افرادی که مبانی اقتصاد خوندن (یا همین درس در مکتبخونه با تدریس دکتر مسعود نیلی رو دیدن) بسیار مناسبه.

اقتصاد خرد، نگاهی خرد به کسب‌وکارها دارد و اقتصاد کلان کسب‌وکارها را در ابعاد بزرگ‌تر و کلان مشاهده می‌کند. در مباحث اقتصاد خُرد، عرضه و تقاضا در معرفی، خرید و فروش کالا و خدمات دارای اهمیت بالایی هستند و در اقتصاد کلان، رشد و پیشرفت ناخالص ملی، تورم و بیکاری، حجم گسترده نقدینگی، شاخص کل بورس و مسائلی از این قبیل مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. مفهوم اقتصاد خرداین علم اجتماعی تصمیمات افراد و شرکت‌ها را برای تخصیص منابع تولید، مبادله و مصرف مطالعه می‌کند. همچنین با قیمت‌ها و تولید در بازارهای واحد و تعامل بین بازارهای مختلف سر و کار دارد، اما مطالعه کل اقتصاد را به اقتصاد کلان واگذار می‌کند. اقتصاددانان خرد انواع مختلفی از مدل‌ها را بر اساس منطق و رفتار انسان در نظر می‌گیرند و مدل‌ها را در برابر دنیای واقعی آزمایش می‌کنند. خانوارها در انجام انتخاب خود درآمد را برای خرید بسیاری از کالاها و خدمات تخصیص می دهند .

فرض کنید جان در اقتصادی فعالیت می‌کند که موانع برای ورود به یک بازار کم است و دولت از کسب و کارهای کوچک و نوپا در برابر بازیگران بزرگ بازار حمایت می‌کند. مثل بازار بورس که روانشناسی بازار و تکنیک های تابلوخوانی، بعضا از تحلیل های تکنیکال و فاندمنتال، مهم تر است. اقتصاد خرد علمی اجتماعی است که به مطالعه پیامدهای تصمیم ها و انگیزه ها می پردازد و نشان می دهد چرا و چگونه کالاهای مختلف قیمت های متفاوتی دارند.

http://beautyreview.ir