نئوکلاسیک ها معتقد به ساختن فرضیه های قابل اندازه گیری در مورد رویدادهای اقتصادی هستند، سپس از شواهد تجربی استفاده می کنند تا ببینند کدام فرضیه بهتر عمل می کند. به این ترتیب از شاخه «پوزیتیویسم منطقی» یا «تجربه گرایی منطقی» فلسفه پیروی می کنند. اقتصاد خرد بسته به سؤال مورد مطالعه و رفتارهای درگیر، طیف وسیعی از روش های تحقیق را به کار می گیرد. حال با توجه به مطالب بالا هر داوطلب باید با مقایسه به این نتیجه برسد که در چه سطحی قرار دارد. تعیین سطح یکی از موارد مهم و اثر گذار در روند مطالعه افرادی است که برای آزمون کنکور آماده می شوند زیرا هر داوطلب با توجه به پیشینه دانش و علمی که آن را فرا گرفته روش مطالعه و منابع مختلفی انتخاب می کند.
- در دنیای امروز، علم اقتصاد به دو شاخهی اصلی اقتصاد خرد و اقتصاد کلان تقسیم میشود.
- در بالا گفتیم که اقتصاد خرد ، به عرضه و تقاضا کالا و خدمات در مقیاس کوچک و نه کلان کار دارد.
- در بازار کالا و خدمات اصطلاحهایی به نام کالای جانشین و مکمل وجود دارد.
- خود را با اقتصاد در مقیاس گسترده بررسی می کند و چندین موضوع از یک اقتصاد در نظر گرفته می شود.
یعنی فرد حاضر است در ازای لذتی که از مصرف کالاها یا خدماتی میبرد، هزینهای پرداخت کند. در نتیجه در اقتصاد خرد انگیزه اصلی تقاضا کننده برای خرید کالا و خدمات عرضه کننده، مطلوبیت متقاضی است. وقتی مقادیر بیشتری از نهاده متغیر به نهاده ثابت اضافه می شود ( در مثال بالا نهاده ثابت اجاق گاز و ساختمان است) تولید نهایی عامل متغیر کاهش خواهد یافت . بازده نزولی یا تولید نهایی زمانی آغاز می شود که مقادیر بیشتر و بیشتری از نهاده متغیر به نهاده ثابت اضافه می شود در بلند مدت کلیه نهاده ها متغیر هستند در نتیجه قانون نزولی بودن بازده نهایی از مسائل کوتاه مدت است نه بلند مدت . در اوایل این فصل دیدیم که چگونه مصرف کننده با توجه به محدودیت درآمد و معین بودن قیمت کالاها بین دو کالا انتخاب می کند .
تفاوت بین اقتصاد خرد و کلان
در این رابطه اقتصاد اسلامی سعی دارد این مفهوم را مجدداً احیاء کندو فرق بین راست و ناراست و عادلانه و ناعادلانه را در روابط بین افراد روشن سازد اقتصاد جدید با تاکید بر کارائی مفهوم عدالت را نادیده انگاشته است. نفع شخصی که پایه اساسی تفکر اقتصاد مدرن است نمی تواندتنها انگیزه انسان در فعالیتهای اقتصادی باشد . عقلانیت اسلام هم نفع شخصی را بعنوان یکی از مهمترین انگیزه های رفتاری انسان می شناسد ولی آزاد آنرا در ارتباط با مسولیتهای فردی و اجتماعی و با اخلاق می داند و در نتیجه این نفع شخصی باید در حوزه اخلاقی و قانونی عمل کند. ارزشها و نمادهای این قالب است که در تحلیل های اقتصادی وارد می شود .
شاخهای از مجله خبری هنر مارکتینگ که رفتار بازار و مصرفکنندهها و شرکتهای را تحلیل مینماید تا فرآیند تصمیمگیریشان را شناسایی کند، اقتصاد خرد گفته میشود. این مفهوم با تعامل بین خریداران و فروشندگان شخصی و عواملی که بر انتخابهای آنها اثر دارند، سروکار دارد. به طور خاص، اقتصاد خرد بر الگوهای عرضه و تقاضا و تعیین قیمت و میزان کالاهای خروجی در بازارهای کوچک تمرکز دارد (مثل صنعت قهوه). در واقع آموزش مبانی اقتصاد خُرد ، به آموزش تحلیل بازارهای مالی، تحلیل رفتار مصرف کننده، بررسی شرایط سرمایه گذاری و برنامه ریزی تقاضای خانوارها در خرید کالا و خدمات میپردازد. در مبحث اقتصاد خرد ، نقش بنگاههای اقتصادی به عنوان موتور محرک اقتصاد نیز بررسی میشود. برای این که اقتصاد خُرد را بهتر متوجه شویم، باید مدلهای ریاضی را یاد بگیریم و آنها را درک کنیم.
موسسه تام آكادمی که زير نظر گروه آموزشی پژوهشی تام فعاليت میکند، فعالیت اصلی خود را در قالب یک شعار محوری، یعنی دسترسی سريع و آسان و بدون واسطه به محتواي آموزشی، مشاورهای و پژوهشی در همه حوزهها تعریف نموده است. بازار اولی و چهارمی از جمله بازارهای مهم در این نوع اقتصاد هستند و بقیه موارد با تغییرهای کمی بوجود آمدند. ما همواره تلاش کردهایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم.
بخش دوم: کلیات مسائل علم اقتصاد