اقتصاد خرد و اقتصاد کلان چیست؟ آموزین | artofmarketing

در مجله خبری هنر مارکتینگ، انحصار چندجانبه حالتی از ساختار بازار است که در آن تعداد کمی از تولیدکنندگان بر بازار یا صنعتی خاص تسلط دارند. Oligopoly در یونانی از جمع دو کلمه oligoi به معنای کم و polein به معنای فروختن تشکیل شده‌ است. چون تعداد کمی تولیدکننده مسلط بر بازار وجود دارد، هر کدام از آن‌ها از فعالیت‌های دیگر تولیدکننده‌ها آگاه است. تصمیم یکی از آن‌ها بر تصمیم دیگران تأثیرگذار است و از تصمیمات آن‌ها تأثیرپذیر است.

اگر کشش قیمتی کالایی در بازار بین صفر و یک باشد تقاضای آن کالا کم کشش است یعنی با افزایش یک درصدی قیمت کالا و خدمات، تقاضا برای آن‌ها کمتر از یک درصد کاهش می‌یابد. قیمت هر کالایی را میزان عرضه و تقاضای آن کالا در بازار تعیین می‌کند. اگر عرضه‌ی هر کالایی از سوی عرضه کننده بالاتر از میزان تقاضا برای آن کالا باشد قیمت آن در بازار کاهش می‌یابد و اگر تقاضا برای هر کالایی از میزان عرضه آن بالاتر باشد برای ایجاد تعادل در بازار قیمت آن افزایش خواهد یافت. در قیمتی که عرضه کننده کالا و خدمات خود را به تقاضا کننده می‌فروشد، قیمت تعادلی می‌گویند. باید توجه داشت که در دنیا کالایی معامله نمی‌شود مگر آنکه قیمت آن مشخص باشد و توسط تقاضا کننده قیمت آن پرداخت شود. به همین دلیل در اقتصاد خرد با یک مسئله بسیار مهم به نام مطلوبیت آشنا می شویم.

  • مطابق نظریه تقاضا، مصرف‌کنندگان فردی به صورت عقلانی با نگاه به درآمد، قیمت‌ها، سلیقه‌ و دیگر موارد مشابه، بیشترین مقدار ترجیح‌ داده شده از هرکالا را خریداری می‌کنند.
  • اگر قصد تحصیل در این رشته در خارج از کشور دارید، صرفا در دانشکده های اقتصادی تحصیل کنید که مورد تایید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری باشد.
  • برای نمونه، اگر در کشوری فقط دو تولید‌کننده اتومبیل وجود داشته باشد، این دو تولیدکننده به عنوان تعیین کنندگان قیمت اتومیبل در آن بازار شناخته می‌شوند و قدرت بازار در دست آن‌ها خواهد بود.
  • باید توجه داشت که در دنیا کالایی معامله نمی‌شود مگر آنکه قیمت آن مشخص باشد و توسط تقاضا کننده قیمت آن پرداخت شود.
در بازارهای اقتصادی، قیمت و میزان تولید کالا از جمله عواملی هستند که می‌توان آن‌ها را اندازه گیری کرد. ما با توجه به عرضه و تقاضا در می‌یابیم که چطور قیمت و میزان کالای تولید شده را تعیین کنیم. در بازار خرد نیز این عوامل با استفاده از عرضه و تقاضا مشخص می‌شوند. این نوع اقتصاد توصیف می‌کند که که در صورت تغییر شرایط باید انتظار چه رفتاری را داشته باشیم.

کلاس اقتصاد خرد ارشد منیجمنت

یکی دیگر از کاربردهای این شاخه علمی این است که می‌تواند توضیح دهد چرا یک شرکت در ازای دستمزد بیشتر کارمندان کمتری استخدام کند. توضیحات، نتیجه‌گیری‌ها و پیش‌بینی‌های اقتصاد مثبت نیز می‌تواند بررسی آنچه مردم، کسب‌وکارها و دولت‌ها برای دستیابی به با ارزش‌ترین یا سودمندترین الگوهای تولید، مبادله و مصرف در میان فعالان بازار انجام دهند، اعمال کنند. توسعه و گسترش پیامدهای علم اقتصاد خرد می‌تواند به معنای واقعی کسب و کارها را به سود واقعی برساند.

۴ – سوالات اساسی اقتصاد خرد

ایشان در سمت‌هایی از جمله رئیس پژوهشکده پولی و بانکی کشور، استادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف و مشاور رییس کل بانک مرکزی مشغول بودند. استراتژی تبعیض قیمت، قدرت خرید مشتریان، تقاضا برای یک بلیت خاص، و زمان پرواز (خواه تعطیلات آخر هفته یا زمان‌های غیرمتعارف) را در نظر می‌گیرد. بسیاری از خطوط هوایی برای صندلی‌هایی با فضای بیشتر یا کلاس تجاری بالاتر هزینه بیشتری دریافت می‌کنند. اگر قصد دارید تا تصویر روشنی از وضعیت اقتصاد خرد ایران پیدا کنید، گزارشات ماهانه بانک مرکزی و مرکز امار ایران، می تواند شما را در این مسیر یاری کند.

http://beautyreview.ir