تولید فولاد روش های تولید فولاد از آهن فولاد ایرانیان | brassonline

تولید فولاد روش های تولید فولاد از آهن فولاد ایرانیان | brassonline واقعیت این است که همه فولادها آلیاژی هستند و بسیاری از آنها عنصر اضافی دارند. با این حال، فولادهای آلیاژی، فولادهای غیر معمولی هستند که برای یک کاربرد خاص ساخته شده‌اند. تلاش مجموعه فولادکاران در این مدت در جهت رضایتمندی و تامین دقیق سفارشات معطوف بوده است.

چدن

پس از آن از سال 1380 با تاسیس کارخانه ای در زمینه تولید سازه های فلزی امر تولید را نیز در کنار فعالیت بازرگانی خود قرار داد. کوره‌های قوس غیرمستقیم برای ذوب طیف وسیعی از آلیاژها مناسب هستند اما به خصوص برای تولید آلیاژهای پایه مس بسیار محبوب هستند. واحدها با منبع تغذیه تک فاز کار می‌کنند و از این رو اندازه آن‌ها معمولاً به واحدهای نسبتاً کوچک محدود می‌شود. تهیه یک کوره معمولاً 8 ساعت تا 8 ساعت و 30 دقیقه طول می‌کشد. می‌توان برای ایجاد ترکیب مورد نظر، بر روی فولاد افزودنی‌هایی اضافه کرد. محفظه‌هایی که از چرخه قبلی گرم می‌شوند، به نوبه خود سوخت و هوای ورودی را گرم می‌کنند.

سایر کاربرد های سنگ آهن

آهن به خودی خود خیلی قوی نیست، اما غلظت کم کربن – کمتر از 1 درصد، بسته به نوع فولاد، خواص مهمی را در فولاد ایجاد میکند. برای ساخت فولاد در این روش، آهن باید از اکسیژن جدا شود و مقدار کمی کربن به آن اضافه شود. هر دو با ذوب سنگ آهن در دمای بسیار بالا در حضور اکسیژن (با استفاده از هوا) و نوعی زغال سنگ به نام کوک (زغال سنگ سوخته) انجام می شود. در این دماها، سنگ آهن اکسیژن خود را آزاد می کند که توسط کربن از کوک به شکل دی اکسید کربن خارج می شود. اصولا به آن دسته از آلیاژهایی که عناصرغیر فلزی دارند آلیاژهای غیر فلزی گفته می شود. کربن نیز یکی دیگر از عناصر غیرفلزی است که برای ساخت آلیاژها به کار برده می شود.

آلیاژ چیست؟

این کوره یک ظرف بشقاب مانند دارد که در آن ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن آهن مذاب عرضه ی مستقیم مس از معدن جای می‌گیرد. اگر نگاهی، حتی کوتاه و سرسری به اطراف خود بیندازید، ردپای فلزات آهنی را در زندگی خود خواهید دید. آهن خالص خود خواص مکانیکی مطلوبی ندارد، ازاین‌رو، به عنوان فلز پایه با کربن و عناصر آلیاژی ترکیب شده و تشکیل فولاد و چدن می‌دهد. این کوره های ذوب و ریخته گری به جای قوس‌های الکتریکی با میدان‌های مغناطیسی کار می‌کنند.

  • فولاد عمدتا طی دو نوع فرایند کوره ذوب‌آهن و کوره قوس الکتریکی تولید می‌شود.
  • دو مشعل قرار گرفته در دو طرف کوره زیمنس مارتین با یکدیگر عمل نکرده بلکه یکی برای حدود ۱۵ تا ۲۰دقیقه کار کرده وسپس با متوقف شدن ان دیگری برای همین مدت کار می نماید واین عمل به تناوب تکرار می گردد .
  • عملکرد این کوره بدین‌صورت است که در صورت ذوب شدن مجدد ضایعات فولادی، کوره با ضایعات سبک مانند ورق فلز، وسایل نقلیه خرد شده یا ضایعات فلز شارژ می‌شود.
  • از این فرم می‌توانید برای ورود و یا ثبت نام در مجله فرادرس استفاده کنید.

از مزایای تولید فولاد به روش کوره الکتریکی می‌توان به امکان آلیاژسازی، تولید فولاد ابزار و فولاد ضدزنگ اشاره کرد. ضمن اینکه، فولادهای تولیدشده به این روش، کیفیت بالاتری نسبت به فولادهای تولیدشده به روش BOF دارند اما هزینه تولید آن‌ها نیز بیشتر است. معمولاً جداره داخلی کوره‌ای را که برای تولید فولاد بکار می‌رود، توسط آجرهایی که از ماده کمک ذوب ساخته شده‌اند، می‌پوشانند. این پوششی مقداری از اکسیدهایی را که باید خارج شوند، به خود جذب می‌کند. برای جدا کردن ناخالصی‌ها، معمولاً از روش کوره باز استفاده می‌کنند.