کتاب اقتصاد خرد پژوهشکده الزهرا | artofmarketing

او معتقد بود برخلاف نظر کلاسیکها بازارها از انعطاف کامل قیمتها و تسویه کامل برخوردار نمی باشند و اقتصاد قادر است در شرایط اشتغال ناقص نیز به تعادل برسد . لذا در جهت رسیدن به اشتغال کامل سیاستهای ارشادی دولت می تواند راه گشا باشد و اینها همگی مباحثی است که در کتاب مشهور خود بنام “تئوری عمومی اشتغال، پول و بهره” ارائه کرد و انقلابی را در تفکر اقتصادی بوجود آورد. در اکثر کشورهای پیشرفته از دوران مدرسه به کودکان اقتصاد می آموزند.

بخش دوم: کلیات مسائل علم اقتصاد

در اینجا به چنین موردی برمی گردیم یعنی فرض می کنیم که فقط دو کالا وجود دارد که شخص مصرف کننده با محدودیت درآمد و قیمت دو کالا مبادرت به انتخاب های بهینه برای خود می نماید و چگونه منحنی های بی تفاوتی بوجود می آیند ، قبل از آغاز به بحث بهتر است به بیان فرضیات لازم بپردازیم . همه ما مصرف کننده بسیاری از کالاها مانند شیر، پنیر، کفش ، کتاب و … هستیم حالا کمی فکر کنیم ، چه عواملی در تصمیم گیری ما درباره میزان خرید هریک از کالاهای مورد نظرمان برای یک دوره زمانی معین (یک هفته ، یک ماه و ….) موثر هستند. در چنین اقتصادی دولت نقش عمده ای را ایفاء می کند و فعالیتهای عمده اقتصاد برعهده دولت است. این فعالیت دولت عبارت است از یک جریان دخالت دائمی و نظم یافته واهداف از قبل تعیین شده است. در یک اقتصاد برنامه ریزی شده حکومت مرکزی یا سازمان برنامه ریزی مرکزی برنامه ای که مشخص می کند چه کالاها و خدماتی به چه مقدار تولید شوند را طرح ریزی می کند .

تعیین قیمت در یک بازار رقابتی

مطالعه اقتصاد خرد از نظر تاریخی بر اساس نظریه تعادل عمومی، توسعه یافته توسط لئون والراس در عناصر اقتصاد محض و نظریه تعادل جزئی، ارائه شده توسط آلفرد مارشال در اصول اقتصاد انجام شده است. اقتصاد نئوکلاسیک بر چگونگی انتخاب‌های منطقی مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای به حداکثر رساندن رفاه اقتصادی خود، با توجه به محدودیت‌های درآمد و منابع در دسترس تمرکز می‌کند. اقتصاددانان نئوکلاسیک مفروضات ساده‌کننده‌ای درباره بازارها می‌کنند، مانند دانش کامل، تعداد بی‌نهایت خریداران و فروشندگان، کالاهای همگن یا روابط متغیر ثابت، به منظور ساخت مدل‌های ریاضی رفتار اقتصادی.

http://beautyreview.ir

در این یادداشت به بررسی مفهوم اقتصادخرد و بررسی موضوعاتی که در چهارچوب اقتصاد خرد اهمیت بالاتری دارند پرداخته شد و در ادامه به تفاوت موجود بین اقتصاد خرد و اقتصاد کلان پرداختیم. در انتها به اهمیت آموزش اقتصاد خرد و نقشی که مباحث این درس در جریان اقتصادی کل جامعه دارند اشاره داشتیم و هدف از یادگیری مباحثی که در این درس بیان می‌شود را بررسی کردیم. «تقاضا» بیانگر مقدار کالایی است که مشتریان قصد دارند با توجه به هر واحد قیمت کالا، آن را بخرند. تقاضا را اکثرا در جدول یا نمودار دارای قیمت و مقدار‌های تقاضا شده، نشان می‌دهند. مطابق نظریه تقاضا، مصرف‌کنندگان فردی به صورت عقلانی با نگاه به درآمد، قیمت‌ها، سلیقه‌ و دیگر موارد مشابه، بیشترین مقدار ترجیح‌ داده شده از هرکالا را خریداری می‌کنند.

کتاب توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی

با کمک مجله خبری هنر مارکتینگ خرد می‌توان فرمول‌هایی برای سیسات‌های اقتصادی تعریف کرد. شرکت‌ها و سازمان‌ها با استفاده از اقتصاد خرد می‌توانند تصمیمات بهتری اتخاذ کنند. بازار مسکن می‌تواند به دلیل هزینه‌های بالای مسکن، عدم تحرک جغرافیایی، عوامل محیطی و بی خانمانی شکست بخورد.

  • بعضی از این اقتصاد دانان معتقند که عدل و احسان دو اصل عمده هدایت سیاستهای اقتصاد اسلام است ، هدف اسلام در توزیع عادلانه تضمین برآورده شدن نیازهای اولیه افراد اجتماع است .
  • همچنین بین مباحث درس اقتصاد خرد و درس اقتصاد کلان وابستگی آنچنانی وجود ندارد و باید بصورت جداگانه مورد مطالعه قرار گیرند.
  • در زمینه ریاضی لازم است تا با مباحثی مثل جبر و احتمال آشنایی داشته باشید و علاوه بر آن کلیات اقتصادی را هم تا حدودی بدانید.
  • کمبود نقدینگی در اقتصاد خرد ایران (بنگاه های تولیدی و خدماتی خصوصی) مشهود است و در مقابل، فزونی نقدینگی را در اقتصاد کلان شاهد هستیم.