تئوری مطلوبیت و تولید برای تولید نظریه عرضه و تقاضا که قیمت ها را در بازار رقابتی تعیین می کند، تعامل دارند. در یک بازار کاملاً رقابتی، نتیجه میگیرد که قیمت مورد نیاز مصرفکنندگان همان قیمتی است که توسط تولیدکنندگان عرضه میشود. علم اقتصاد خرد به این مفهوم می پردازد که عوامل موثر بر تصمیم گیری برای مدیریت منابع اصلی چیست و هر کدام چه تاثیری در روند تخصیص منابع دارد. به همین منظور به مطالعه انتخاب ها و تصمیم هایی که گرفته شده می پردازد و با تجزیه و تحلیل آن ها به داده هایی می رسد که نتیجه آن در جهت بهبود سطح مدیریت منابع است.
کتاب توسعه اقتصادی و برنامهریزی
در اینجا به چنین موردی برمی گردیم یعنی فرض می کنیم که فقط دو کالا وجود دارد که شخص مصرف کننده با محدودیت درآمد و قیمت دو کالا مبادرت به انتخاب های بهینه برای خود می نماید و چگونه منحنی های بی تفاوتی بوجود می آیند ، قبل از آغاز به بحث بهتر است به بیان فرضیات لازم بپردازیم . همه ما مصرف کننده بسیاری از کالاها مانند شیر، پنیر، کفش ، کتاب و … هستیم حالا کمی فکر کنیم ، چه عواملی در تصمیم گیری ما درباره میزان خرید هریک از کالاهای مورد نظرمان برای یک دوره زمانی معین (یک هفته ، یک ماه و ….) موثر هستند. در چنین اقتصادی دولت نقش عمده ای را ایفاء می کند و فعالیتهای عمده اقتصاد برعهده دولت است. این فعالیت دولت عبارت است از یک جریان دخالت دائمی و نظم یافته واهداف از قبل تعیین شده است. در یک اقتصاد برنامه ریزی شده حکومت مرکزی یا سازمان برنامه ریزی مرکزی برنامه ای که مشخص می کند چه کالاها و خدماتی به چه مقدار تولید شوند را طرح ریزی می کند .
- دکتر فرهاد نیلی، مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضیات کاربردی از دانشگاه صنعتی شریف، مدرک کارشناسی ارشد را در رشته برنامهریزی سیستمهای اقتصادی از دانشگاه شهید بهشتی و مدرک دکترای اقتصاد را در گرایش اقتصاد کلان از دانشگاه یورک انگلستان گرفتهاند.
- هزینه تولید بنگاه به عوامل زیادی از جمله مقدار عوامل تولید مورد نیاز، قیمت آنها و تکنولوژی بکارگرفته شده بستگی دارد.
- در بین این چهار منحنی ، منحنی های بسیار دیگری وجود دارند که در شکل نشان داده شده اند هر منحنی که در سمت راست و بالای منحنی دیگر قرار داشته باشد ارجح تر است.
- کتاب نظریه اعتباری پول اثر آلفرد میچل اینس ترجمه پیام درخشان فرد توسط انتشارات آماره منتشر شده است.
- اقتصاد خُرد به مطالعه چگونگی تصمیمگیری خانوادهها و شرکتها و چگونگی تعاملات آنها در بازارهای مشخص اختصاص یافته است.
در این یادداشت به بررسی مفهوم اقتصادخرد و بررسی موضوعاتی که در چهارچوب اقتصاد خرد اهمیت بالاتری دارند پرداخته شد و در ادامه به تفاوت موجود بین اقتصاد خرد و اقتصاد کلان پرداختیم. در انتها به اهمیت آموزش اقتصاد خرد و نقشی که مباحث این درس در جریان اقتصادی کل جامعه دارند اشاره داشتیم و هدف از یادگیری مباحثی که در این درس بیان میشود را بررسی کردیم. «تقاضا» بیانگر مقدار کالایی است که مشتریان قصد دارند با توجه به هر واحد قیمت کالا، آن را بخرند. تقاضا را اکثرا در جدول یا نمودار دارای قیمت و مقدارهای تقاضا شده، نشان میدهند. مطابق نظریه تقاضا، مصرفکنندگان فردی به صورت عقلانی با نگاه به درآمد، قیمتها، سلیقه و دیگر موارد مشابه، بیشترین مقدار ترجیح داده شده از هرکالا را خریداری میکنند.
واردات و صادرات در شرکت بازرگانی وانیکس
لذا مجله خبری هنر مارکتینگدانان قبل از رکود ۱۹۲۹ با نگاهی به مباحث خردی و با استفاده از مکانیسم قیمت به تبیین رفتار مصرفکننده و تولیدکننده و بازار میپرداختند. در تعریف اقتصاد خرد تمرکز مبحث روی بازار های فردی می باشد در حالی که مباحث مربوط به اقتصاد کلان در مورد مسائل اقتصادی بزرگ تر و پیچیده تر مانند تورم می باشد. جدا از تاثیراتی که اقتصاد خرد در زندگی فردی و اجتماعی ما دارد به عنوان یکی از دروس دانشگاهی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
مطالعه اقتصاد خرد از نظر تاریخی بر اساس نظریه تعادل عمومی، توسعه یافته توسط لئون والراس در عناصر اقتصاد محض و نظریه تعادل جزئی، ارائه شده توسط آلفرد مارشال در اصول اقتصاد انجام شده است. اقتصاد نئوکلاسیک بر چگونگی انتخابهای منطقی مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برای به حداکثر رساندن رفاه اقتصادی خود، با توجه به محدودیتهای درآمد و منابع در دسترس تمرکز میکند. اقتصاددانان نئوکلاسیک مفروضات سادهکنندهای درباره بازارها میکنند، مانند دانش کامل، تعداد بینهایت خریداران و فروشندگان، کالاهای همگن یا روابط متغیر ثابت، به منظور ساخت مدلهای ریاضی رفتار اقتصادی.