استیو وزنیاک، یکی از بنیانگذاران اپل، پیشنهاد کرده است که برنامه اولیه این شرکت فروش بردهای مداری با تراشه های ریزپردازنده خود بوده است. با این حال، زمانی که استیو جابز و وزنیاک اولین کامپیوتر شخصی را در سال 1976 ایجاد کردند، این جاه طلبی تغییر کرد. اپل با جانشین آن، Apple II، پیشگام در صنعت کامپیوترهای شخصی شد.
این یافتهها نشان میدهند که در نظر گرفتن بازار فناوری و توانایی شرکت برای محافظت از فناوری خود (در برابر سرقت توسط اعضای زنجیره تامین و رقبا) بسیار مهم است و بررسیهای استراتژیک در مورد اینکه چه چیزی باید بفروشد شامل بررسی محیط و تواناییهای خود شرکت است. برخلاف بسیاری از ادبیات در مورد مدلهای کسبوکار که اغلب سؤالات «چه چیزی را بفروشیم» و «چگونه بفروشیم» را برای استراتژی کسبوکار ترکیب میکنند، متوجه میشویم که PFS یک تصمیم منحصربهفرد است که قبل از پاسخ به سؤال «چگونه بفروشیم» است.
مقاله کامل را بخوانید.
این استراتژی شکل محصول یا تصمیم PFS عمیقاً در فرآیندهای توسعه و تجاری سازی محصول بسیاری از شرکت ها تعبیه شده است. به عنوان مثال، زمانی که شرکتهای سرمایهگذاری به دنبال سرمایهگذاری از سرمایهگذاران هستند یا زمانی که شرکتها از طریق عرضه اولیه عمومی به بازار عرضه میشوند، باید مدل درآمدی خود را نشان دهند (یعنی بازار، مشتریان، عرضه)، که منعکسکننده PFS است. تصمیم PFS با سایر سوالات اساسی مورد علاقه بازاریابان از جمله “مشتری مستقیم ما کیست؟” مرتبط است. و “رقبای مستقیم ما چه کسانی هستند؟”
مدیران محصول، کارآفرینان و سرمایهگذاران فرشته باید در نظر بگیرند که چگونه این اشکال محصول جایگزین ممکن است هزینههای مربوط به فروش یک محصول را نسبت به شکل دیگر افزایش دهند. کارآفرینان باید ارزشی را که سرمایهگذاران فرشته به ارمغان میآورند ارزیابی کنند و از این منابع در گزینههای شکل محصول خود استفاده کنند. علاوه بر این، مدیران شرکتهای معتبری که قبلاً چندین خط تولید دارند و در حال بررسی تصمیم ورود به بازار برای یک فناوری جدید هستند، ممکن است نیاز داشته باشند تا مذاکرات تجاریسازی خود را در سطح فناوری در نظر بگیرند و شکل محصولی را که برای آن فناوری مطلوبتر است انتخاب کنند. صرف نظر از اینکه خطوط تولید دیگر آنها چگونه از نظر استراتژیک قرار دارند.
از جانب: کلیلین ام. فریاس، مرینال گوش، نارایان جاناکیرامان، دیل اف. دوهان و رابرت اف. لوش، “تئوری استراتژی فرم محصول: چه زمانی دانش، اجزا یا سیستم ها را بازاریابی کنیم؟” مجله بازاریابی
مرینال گوش، کرسی وقفی گری ام. مونسینگر در زمینه کارآفرینی و نوآوری، دانشگاه آریزونا، ایالات متحده است.