داروهای تخصصی بیشترین عرضه محصولات جدید را در دهه گذشته به خود اختصاص داده اند—چرا ما در مورد چگونگی تأثیر مطالعات بالینی بر انتشار آنها اطلاعات کمی داریم؟

ما چارچوبی از انتشار داروهای تخصصی را پیشنهاد می کنیم که با انگیزه دو اصل است:

  1. ترکیبی از تازگی، پیچیدگی و اهمیت داروهای تخصصی ایجاب می کند که پزشکان تجویز کننده باید به سرعت یک پایگاه دانش گسترده برای تصمیم گیری های مبتنی بر شواهد مناسب و به موقع ایجاد کنند.
  2. تجویز کنندگان داروهای تخصصی عمدتاً پزشکان متخصصی هستند که انگیزه، فرصت و توانایی منبع یابی و پردازش مستقیم اطلاعات علمی برای تصمیم گیری های مبتنی بر شواهد را دارند. بنابراین، شواهد به دست آمده از مطالعات بالینی برای یک داروی تخصصی باید برای انتشار آن حیاتی باشد.

اهمیت شواهد علمی

یافته‌های ما از این ایده حمایت می‌کند که تأثیر تولید شواهد علمی بر انتشار داروهای تخصصی در هر سه مرحله از فرآیند تولید آن دیده می‌شود. طبق اطلاعات ما، مطالعه ما اولین مطالعه‌ای است که تأثیر قابل‌توجهی از مطالعات بالینی منتشر نشده (یعنی مطالعات بالینی که نتایج آنها در مجلات پزشکی منتشر نشده است) را بر روی نسخه‌های داروهای تخصصی ثبت می‌کند. ما همچنین دریافتیم که هم تبلیغات مجله و هم فروش شخصی هیچ تأثیر قابل توجهی بر انتشار ندارند و انتظارات ما را تأیید می کنند.

یک روند قابل توجه در صنعت داروسازی، توسعه داروهای تخصصی برای درمان بیماری های پیچیده و شدید، اغلب با تعداد محدودی از بیماران است. از 219 داروی جدید (یا مواد فعال جدید، NAS) که بین سال‌های 2014 تا 2018 در ایالات متحده عرضه شد، 136 (62٪) به کلاس‌های تخصصی تعلق داشتند. تنها در سال 2017، داروهای تخصصی 32 مورد از 42 NAS را تشکیل می دادند.

داروهای تخصصی با استفاده از بیوتکنولوژی پیشرفته تولید می شوند و اغلب نیازهای بیمار برآورده نشده را برطرف می کنند. آنها بیماری‌های پیچیده و حیاتی را درمان می‌کنند، اما با خطرات بالای عوارض جانبی همراه هستند و بسیار پرهزینه هستند. به عنوان مثال، در سال 2018، داروهای تخصصی 49.5 درصد از کل مخارج خالص دارویی (344 میلیارد دلار) را در ایالات متحده به خود اختصاص دادند، اگرچه آنها تنها 2.2 درصد از 5.8 میلیارد نسخه را تشکیل می دادند. به دلیل هزینه های بالا، نسخه آنها منوط به مجوز قبلی بیمه است که نیاز به مستنداتی در مورد مناسب بودن درمان برای بیمار دارد.

مطالعه ما چارچوبی را برای کمک به شرکت‌های دارویی در ارزیابی بازده تولید شواهد علمی ارائه می‌کند. ما بر نیاز به تغییر تمرکز از نتایج بالینی منتشر شده – همانطور که توسط تحقیقات قبلی در مورد داروهای غیر تخصصی توصیه شده است – به در نظر گرفتن هر سه مرحله از فرآیند تولید شواهد علمی تاکید می کنیم. پیامدهای ما نشان می دهد که تمرکز فقط بر انتشارات منجر به دست کم گرفتن بازده شواهد علمی می شود.

درس هایی برای مدیران ارشد بازاریابی

یافته های ما نشان می دهد که شواهد علمی نیروی محرکه غالب برای انتشار داروهای تخصصی است. این فرصت های زیر را برای CMO ها فراهم می کند:

  • درگیر کردن پزشکان و بیماران در طراحی پروتکل مطالعات بالینی برای تولید نوآوری مبتنی بر مشتری. مشارکت بیمار نه تنها ممکن است ثبت نام را افزایش دهد و هزینه های اصلاح پروتکل را کاهش دهد، بلکه ارتباط دارو را با جمعیت بیمار هدف افزایش دهد.
  • فرآیندهایی را برای نظارت سیستماتیک ورودی بیمار و پزشک و ارزیابی تأثیر آن بر تولید شواهد علمی نصب کنید. تغییر تمرکز برای تعامل با بیماران و پزشکان، با توجه به قابلیت‌های بازاریابی برای جمع‌آوری بینش مشتری، این پتانسیل را دارد که تلاش‌های بازاریابی را بهینه کند.
  • توسعه مشارکت نزدیکتر در تولید نوآوری، که می تواند منجر به افزایش نفوذ بازاریابی در شرکت شود.

Demetrios Vakratsas دانشیار بازاریابی، دانشگاه مک گیل، کانادا است.

مطالعه کامل را برای جزئیات کامل بخوانید

برو به مجله بازاریابی

شرکت‌های داروسازی می‌توانند به نوآوری و کیفیت در چشم‌انداز شواهد علمی بالای بازگشت سرمایه برای داروهای تخصصی متعهد شوند. این به نوبه خود کیفیت زندگی بیماران را بهبود می بخشد، بهره وری را افزایش می دهد و بار بیماری را به حداقل می رساند.

وی-لین وانگ، استادیار بازاریابی، موسسه فناوری دانشگاه انتاریو، کانادا است.



منبع

به عنوان بخشی از چارچوب ما، متذکر می شویم که تولید شواهد علمی فرآیندی متشکل از سه مرحله است: (1) مطالعات بالینی منتشر نشده، (2) شواهد منتشر شده در مجلات پزشکی، و (3) دستورالعمل های بالینی. به دلیل مزایای بالقوه بالای داروهای تخصصی و شدت بیماری هایی که آنها درمان می کنند، ما از تجویز کنندگان داروهای تخصصی انتظار داریم که به طور گسترده اطلاعاتی را از تمام مراحل تولید شواهد علمی برای ارزیابی سودمندی یا سود خالص یک دارو برای بیماران تهیه کنند. علاوه بر این، ما انتظار داریم بازاریابی مستقیم به پزشک (فروش شخصی و تبلیغات ژورنالی) با توجه به توانایی تجویز پزشکان برای منبع‌یابی اطلاعات مستقیماً از فرآیند تولید شواهد علمی، تأثیر ضعیف‌تر یا حتی ناچیز داشته باشد.

از جانب: Demetrios Vakratsas و Wei-Lin Wang، “تولید شواهد علمی و انتشار تخصصی مواد مخدر،” مجله بازاریابی.

برای تأیید بیشتر یافته‌های خود، انتشار یک داروی غیر تخصصی را مطالعه می‌کنیم و متوجه می‌شویم که از نظر تولید شواهد علمی، فقط انتشارات بدون استناد (یعنی انتشارات در مجلات پزشکی که در دستورالعمل‌های بالینی ذکر نشده‌اند) و دستورالعمل‌های بالینی بر نسخه‌ها تأثیر می‌گذارند، اما نه مطالعات بالینی منتشر نشده علاوه بر این، تحلیل‌های جداگانه بر اساس وضعیت تخصص پزشک نشان می‌دهد که دستورالعمل‌های بالینی تنها بر تجویز پزشکان متخصص تأثیر می‌گذارد و جزئیات تأثیر قابل‌توجهی تنها بر تجویز پزشکان عمومی دارد.

با وجود گسترش داروهای تخصصی، اطلاعات کمی در مورد محرک های انتشار وجود دارد. نقش شواهد علمی چیست؟ و آیا فعالیت های بازاریابی بر تجویز پزشکان که عمدتاً متخصص هستند تأثیر می گذارد؟

در یک جدید مجله بازاریابی مطالعه، متوجه شدیم که مطالعات بالینی بر انتشار داروهای تخصصی جدید از طریق یک فرآیند تولید شواهد علمی چند مرحله‌ای تأثیر می‌گذارد.