چگونه مصرف کنندگان به نام های تجاری غیر متعارف املای واکنش نشان می دهند؟

در یک جدید مجله بازاریابی مطالعه، متوجه شدیم که استفاده از املای نامتعارف ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و احتمال حمایت مصرف کنندگان از برند را کاهش دهد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که مارک‌های جدید را راه‌اندازی می‌کنند و تعداد فزاینده آژانس‌های بازاریابی که در نام‌گذاری برند تخصص دارند، باید در تصمیم‌گیری درباره نحوه املای نام‌های تجاری خود محتاط باشند. مصرف کنندگان می توانند املای نامتعارف را به عنوان یک تاکتیک متقاعد کننده عمدی استنباط کنند تا بر باورهای آنها در مورد برند تأثیر بگذارند، که به نوبه خود می تواند به ادراک از صداقت برند آسیب برساند و در نهایت حمایت مصرف کنندگان از برند را کاهش دهد.

چرا شرکت ها املای غیر متعارف را انتخاب می کنند؟

رفتن به مجله بازاریابی

مطالعه کامل را برای جزئیات کامل بخوانید

ربکا واکر رکزک، رئیس بری فن‌آوری‌های جدید در بازاریابی و استاد بازاریابی، دانشگاه ایالتی اوهایو، ایالات متحده است.



منبع

مصرف کنندگان استنباط می کنند که نام تجاری نامتعارف به عنوان یک ترفند بازاریابی یا تاکتیک متقاعدسازی انتخاب شده است، شاید به عنوان راهی برای متمایز شدن از رقبا یا به عنوان تلاشی آشکار برای ظاهر مد روز، شیک یا جذاب برای بخش های خاصی از مصرف کنندگان. ما متوجه شدیم که مشاهده نام یک برند به عنوان یک تاکتیک متقاعدسازی منجر به کاهش ادراک از صداقت برند و در نهایت کاهش حمایت مصرف کنندگان از برند می شود.

با این حال، ما همچنین متوجه می‌شویم که نام‌های تجاری با املای غیر متعارف زمانی که مصرف‌کنندگان منابع شناختی لازم برای فکر کردن درباره انگیزه‌های برند در انتخاب نام آن را ندارند، کمتر باعث کاهش حمایت می‌شوند. به‌علاوه، مصرف‌کنندگان وقتی به آنها گفته می‌شود که نام تجاری انگیزه صادقانه‌ای برای انتخاب نام داشته است، به نام‌های تجاری با املای نامتعارف پاسخ منفی نمی‌دهند (مثلاً املای نامتعارف نام خانوادگی بنیان‌گذار برند بود). در نهایت، ما زمینه‌ای را شناسایی می‌کنیم که در آن اسامی غیرمتعارف دارای اثرات مثبت نسبت به همتایان متعارف خود هستند. به طور خاص، مصرف‌کنندگانی که به‌دنبال یک تجربه مصرف به‌یادماندنی هستند، بیشتر از یک نام تجاری که دارای املای نامتعارف است، حمایت می‌کنند تا املای معمولی، شاید به این دلیل که خود املای نامتعارف می‌تواند به عنوان یک نشانگر حافظه برای رویداد عمل کند.

درس هایی برای مدیران ارشد بازاریابی

یکی از استراتژی‌های رایج در هنگام نام‌گذاری یک برند جدید، استفاده از املای نامتعارف یک کلمه آشنا است. به عنوان مثال، نام تجاری “Lyft” به راحتی به عنوان املای غیر متعارف “Lift” شناخته می شود. با این حال، علیرغم شیوع نام های تجاری با املای نامتعارف، اطلاعات کمی در مورد اینکه چگونه این استراتژی بر استنباط مصرف کنندگان در مورد و تمایل آنها به حمایت از یک نام تجاری تأثیر می گذارد، شناخته شده است.

با این حال، ما استدلال می کنیم که با وجود این مزایای بالقوه، استفاده از املای غیر متعارف ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. در هشت مطالعه تجربی، ما نشان می‌دهیم که مصرف‌کنندگان انتخاب یک املای نامتعارف برای نام تجاری را به‌عنوان تلاشی آشکار برای متقاعد کردن درک می‌کنند. یعنی مصرف‌کنندگان تشخیص می‌دهند که نام برند شبیه یک کلمه واقعی است که با آن آشنا هستند، اما آنها نیز باید استنتاج کنند که چرا املای برند از کلمه اصلی منحرف می‌شود. ما استدلال می‌کنیم که مصرف‌کنندگان چنین استنباط می‌کنند که یک نام تجاری با املای نامتعارف به عنوان یک ترفند بازاریابی یا تاکتیک متقاعدسازی انتخاب شده است، شاید به عنوان راهی برای متمایز شدن از رقبا یا به عنوان تلاشی آشکار برای مد روز، شیک، یا جذاب به نظر بخش‌های خاصی از مصرف‌کنندگان. ما متوجه شدیم که مشاهده نام یک برند به عنوان یک تاکتیک متقاعدسازی منجر به کاهش ادراک از صداقت برند و در نهایت کاهش حمایت مصرف کنندگان از برند می شود. در نتیجه، مصرف‌کنندگان از این برندها کمتر از زمانی که مارک‌ها از املای متعارف کلمات مشابه استفاده می‌کردند، حمایت می‌کنند.

جسی واکر، استادیار بازاریابی، دانشگاه ایالتی اوهایو، ایالات متحده است.

برخی از مزایای استفاده از نام تجاری غیر متعارف وجود دارد. به عنوان مثال، به دلیل متمایز بودن آن، علامت تجاری و یافتن نام های دامنه مرتبط برای یک نام تجاری با املای غیر متعارف آسان تر است. تحقیقات قبلی نشان داده است که نام های تجاری با املای غیر متعارف به یاد ماندنی تر هستند. برخی از ناظران همچنین پیشنهاد کرده‌اند که برندها از املای نامتعارف برای انتقال تصویری از شیک بودن، باحال بودن یا جوان بودن استفاده می‌کنند – ویژگی‌هایی که با شخصیت هیجان‌انگیز برند مرتبط است.

انتخاب نام تجاری برای یک محصول یا خدمات جدید یکی از مهمترین تصمیمات بازاریابی برای یک شرکت است. این تصمیم پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدتی دارد که بر برداشت اولیه مصرف کنندگان از برند و احتمال خرید در نهایت آنها تأثیر می گذارد.

از جانب: جان پی کاستلو، جسی واکر، و ربکا واکر رکزک، “انتخاب بهترین املا: پاسخ مصرف کننده به نام های تجاری غیر متعارف”، مجله بازاریابی.

جان پی کاستلو، استادیار بازاریابی، دانشگاه نوتردام، ایالات متحده آمریکا است.

از منظر عملی، کار ما بینش های ارزشمندی را در اختیار بازاریابان قرار می دهد:

  • مدیران ممکن است بخواهند هنگام نام‌گذاری برندهای جدید از املای نامتعارف اجتناب کنند، زیرا انجام این کار می‌تواند انتخاب، احتمال خرید و تمایل به پرداخت را کاهش دهد.
  • برندهای جدید که از نام‌های غیر متعارف استفاده می‌کنند، باید به وضوح در طول کمپین‌های بازاریابی مقدماتی خود، یک داستان منشأ نام‌گذاری صمیمانه را بیان کنند.
  • برندها همچنین می توانند این انگیزه صمیمانه را هنگام طراحی عناصر برند مانند آرم، بسته بندی یا شعارها به اشتراک بگذارند.
  • با این حال، یافته‌های ما همچنین نشان می‌دهد که نیاز به انجام موارد فوق به این بستگی دارد که آیا نام تجاری در زمینه‌ای عمل می‌کند که در آن مشتریان احتمالاً به دنبال تجربیات به یاد ماندنی هستند (مثلاً مقاصدی مانند لاس وگاس).
  • در نهایت، با توجه به مزیت های حافظه املای غیر متعارف، مدیران باید مبادله هزینه-فایده بین حافظه و ادراک از صداقت را نیز در نظر بگیرند. با توجه به اینکه صداقت عامل مهمی در بسیاری از نتایج مطلوب برند است، افزایش خاطره‌انگیز بودن که با املای نامتعارف همراه است ممکن است ارزش کاهش درک از صداقت نام تجاری خارج از زمینه‌های مصرف را نداشته باشد، جایی که مصرف‌کنندگان به دنبال تجربه‌ای به یاد ماندنی هستند.