زیجون (ژوئن) شی، شیائو لیو، و کاننان سرینیواسان (2022)، “انتشار اخبار هایپ و خطر اطلاعات نادرست: اثر اوز در مراقبت های بهداشتی،” مجله تحقیقات بازاریابی، 59 (2)، 327-52. doi:10.1177/00222437211044472.
پاسخ: در رابطه با پاسخ ما به سوال اول، ما مخارج شرکت ها را برای تبلیغات مشاهده می کنیم (که ممکن است شامل غرامت برای فروش ارجاع شده باشد)، اما ما اطلاعاتی در مورد نحوه دقیق تخصیص چنین هزینه های تبلیغاتی توسط یک شرکت نمی بینیم. آنچه شما پیشنهاد میکنید بهعنوان دلیل دیگری برای تأثیر بزرگنمایی مقالات خبری کاملاً ممکن است، اما متأسفانه، ما نمیتوانیم آن را از روی دادههای خود تأیید کنیم.
س: برخی از خبرگزاری ها (به عنوان مثال، فوربس) اجازه می دهند برخی از مقالات منتشر شوند که برای آنها پول پرداخت می شود. آیا ممکن است خبرگزاری هایی که اطلاعات مغرضانه را منتشر می کنند غرامت دریافت کنند؟ برای مثال، به نظر میرسد که محصولات کمتر معتبر فرابورس نسبت به سایر دستهبندیهای محصولات احتمال بیشتری برای «پرداخت برای بازی» با رسانههای خبری دارند.
از آنجایی که این موضوع پیامدهای عملی مهمی برای مصرف کنندگان، بازاریابان و متخصصان مراقبت های بهداشتی دارد، ما می خواستیم بینش های بیشتری از نویسندگان این مطالعه جالب به دست آوریم. در پاسخ به چندین سوال ما، نویسندگان بینش منحصر به فردی در مورد این موضوع به ما ارائه کردند:
مقاله کامل را بخوانید:
س: نویسندگان نشان می دهند که اخبار تبلیغاتی منجر به افزایش 30 درصدی در جستجوی مصرف کنندگان برای مواد تشکیل دهنده توصیه شده می شود. آیا افزایش مشابهی برای نام های تجاری محبوب ترین داروهایی که هیپ می شوند وجود دارد؟
پاسخ: این ممکن است. از یک طرف، ما مخارج تبلیغاتی شرکت ها را به عنوان یک متغیر کنترلی در تحلیل خود لحاظ کردیم. بنابراین، این عامل به خوبی در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، دادههای ما به ما اجازه نمیدهد تا دلایل دقیقی را که ممکن است تأثیر بزرگنمایی مقالههای خبری را ایجاد کرده باشد، آزمایش کنیم. این میتواند صرفاً برای جذب بیننده باشد، و دلایل دیگری مانند «پرداخت برای بازی» پیشنهادی شما وجود دارد.
نویسندگان اخیر مجله تحقیقات بازاریابی مطالعه شواهدی تجربی از چنین جریان آبشاری «اخبارهای تبلیغاتی» را پیدا میکند – اخبار یا اطلاعاتی که جعلی نیستند، اما از متن خارج شده، اغراقآمیز شدهاند و بیش از حد تعمیم داده میشوند تا توجه عمومی را جلب کنند. به عنوان مثال، در پاسخ به تایید محصولات بهداشتی توسط دکتر اوز، رسانه های خبری معتبرتر اغلب مقالاتی در مورد مواد تشکیل دهنده آن محصولات بهداشتی ارسال می کنند. با این حال، محتوای ارسال شده توسط خبرگزاری ها تمایل بیشتری به استفاده از زبان مثبت دارد و به جای اصلاح آن، هیاهو را تقویت می کند. نویسندگان همچنین ثابت میکنند که بررسیهای مشتریان آنلاین کمک چندانی به تصحیح این موضوع نمیکند، در حالی که مقالات پژوهشمحور به کندی منتشر میشوند تا تأثیر معنیداری در تصحیح اخبار تبلیغاتی داشته باشند. این یافتهها نشان میدهد که ممکن است نیاز به بررسی بیشتر، نه تنها در مورد محصولات، بلکه همچنین در مورد منابع خبری وجود داشته باشد که مزایای بالقوه نادرست سلامتی این محصولات را تقویت میکنند.
پاسخ: ممکن است بستگی به این داشته باشد که آیا انجام این کار برای یک هویت سیاسی سودی به همراه خواهد داشت یا خیر. در حوزه محصولات مراقبت های بهداشتی کاهش وزن، سود آن به نظر من روشن نیست. گفتنی است، ما این جنبه را در مقاله خود بررسی نکردیم زیرا تمرکز ما بر آن نیست.
مجله تحقیقات بازاریابی Scholarly Insights با مشارکت AMA Doctoral Students SIG – شبکه ای مشترک برای دانشجویان دکتری بازاریابی در سراسر جهان تولید می شود.
س: آیا نتایج و اثر Oz برای محصولات غیر OTC صادق است؟
پاسخ: تحقیقات ما مربوط به محصولات بهداشتی OTC است و هیچ ارتباطی با خرید و مصرف داروهای تجویزی ندارد. برای سایر دستهبندیهای محصول خاص، دادههای جدید و مطالعات تجربی نیاز به انجام یک ادعای دقیق دارند.Do The Khoa دانشجوی دکترای بازاریابی، دانشگاه ملی Tsing Hua، تایوان است.