از جانب: چاندرا سریواستاوا، سایم کشمیری و ویجی ماهاجان، “مشتری مداری و عملکرد مالی: زنان در تیم های مدیریت برتر مهم هستند!” مجله بازاریابی.
در یک جدید مجله بازاریابی در این مطالعه، ما 389 شرکت Fortune 500 را در طی شش سال بررسی کردیم و متوجه شدیم که مدیران زن احتمالاً بر روی روابط با مشتری به میزان بیشتری نسبت به همتایان مرد خود تمرکز میکنند و بنابراین بحثهای مشتریمدار بیشتری را در C-suite تشویق میکنند. در نتیجه، احتمال بیشتری وجود دارد که کل تیم انتخابهای استراتژیکی انجام دهند که نشاندهنده تمرکز فزاینده بر مشتریان است، که به نوبه خود بیش از نیمی از ارتباط مثبت بین نفوذ زنان در C-suite و عملکرد مالی بلندمدت را تشکیل میدهد.
مطالعات قبلی نشان میدهد که مدیران زن در زمینههای مختلف کسبوکار ریسکپذیری کمتری میکنند و این تصور را ایجاد میکند که مدیران زن در همه زمینهها محافظهکار و ریسکگریز هستند. ما از مدیران می خواهیم که در این کلیشه تجدید نظر کنند و بیان کنند که مشتری مداری ممکن است در واقع منجر به این شود که مدیران زن در برخی شرایط استراتژی های مخاطره آمیزی را دنبال کنند تا رضایت مشتریان را جلب کنند.
یک نکته احتیاطی: استخدام مدیران زن بیشتر همیشه منجر به بازده مالی برتر نمی شود. یک تیم مدیریت ارشد کاملاً زن از همان مسائل عدم تعادل جنسیتی – دیدگاههای همگن تر و تفکر گروهی – مانند یک تیم مدیریت ارشد کاملاً مرد رنج میبرد. مدیران عامل باید تعادل جنسیتی را در تیم های مدیریت ارشد خود بیابند که جهت گیری استراتژیک مناسب را برای شرکت هایشان تسهیل کند.
مدیران عامل و هیئتمدیره باید در نظر بگیرند که آیا سازمانهایشان میتوانند از تعادل جنسیتی بیشتر در C-suite بهره ببرند تا مشتری مداری را تسهیل کنند، در نتیجه منجر به ارزش سهام بیشتر شود. حتی اگر تعداد کمی از مدیران زن در تیم مدیریت ارشد وجود داشته باشد، شرکت ها می توانند با اضافه کردن مدیران زن و اعضای هیئت مدیره با تجربه بازاریابی برای حمایت از استراتژی های مشتری محور، رابطه بین این مدیران زن و مشتری مداری را تقویت کنند. علاوه بر این، اگر اعضای تیم مدیریت ارشد عمدتا مرد باشند، می توانند تلاش های آگاهانه ای برای مقابله با تمایل به مشتریان کم ارزش انجام دهند.
چشم انداز استراتژیک بارا و تغییر متعاقب آن در مسیر استراتژیک و مالی شرکت، یک سوال مهم را مطرح می کند: چگونه مدیران زن بر جهت گیری استراتژیک شرکت تأثیر می گذارند؟ بارا اعتراف کرد که از حمایت و تخصص زنانی مانند آلیشیا بولر-دیویس (EVP) و Dhivya Suryadevara (CFO) بهره برده است و بررسی تأثیر جمعی این زنان بر تصمیمات شرکت بسیار مهم است. این موضوع به ویژه در زمینه اجتماعی فعلی که فشار بیشتری برای برابری جنسیتی و قوانینی وجود دارد که شرکتها را ملزم به حضور زنان در هیئت مدیره میکنند، مرتبط است.
چاندرا سریواستاوا، استادیار بازاریابی، دانشگاه سنت ادوارد، ایالات متحده آمریکا است.
سایم کشمیری، دانشیار بازاریابی، دانشگاه می سی سی پی، ایالات متحده آمریکا.